Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

ez_a_blog.png 

  18_v3.png

banner_erdekesseg_tombraider.jpg

banner_sorozatkritika_truedetectives02.jpg

banner_sorozatkritika_sexanddrugsandrockandroll.jpg

banner_elmelkedes_sorozatjunkie.jpg

banner_filmkritika_madmaxfuryroad.jpg

Félelem és Reszketés Las Vegasban / Fear and Loathing in Las Vegas (1998)

2012.07.09. 08:30 Gevin

Lassan 20 perce ülök itt és kortyolgatom a citromkarikákkal megbolondított sörömet, de nem tudom eldönteni, hogy Terry Gilliam szürreális drogkóstolója jó volt-e vagy sem. Annyi bizonyos, hogy a Hunter S. Thompson (a Gonzo újságírás örök érvényű atyja) könyvéből vászonra vitt mű egy olyan szétszórt, kábító és kaotikus mind-trip, amelyet az ember nem sűrűn tapasztal - úgy értem, ha nincs drog a vérében.

Félelem és reszketés Las Vegasban írás.jpg

Cselekményileg tulajdonképpen egyik kábszer mámorából szédelgünk a másikba, ami alatt Raoul Duke (Johnny Depp, aki voltaképpen maga Thompson) elmés narrációja duruzsol a fülünkbe, legtöbbször a narkó különböző fázisait regélve, illetve az 1971-es év meghatározó eseményeit sűrítve az általa, és a Dr. Gonzo (Benicio Del Toro az ügyvéd) által keresett amerikai álomkép hajkurászásába.

Gilliam víziói frenetikus erővel hatnak: a bár hüllővé alakult, lealjasult vendégseregének látványa önmagában képes előidézni valamiféle absztrakt bájt, de az egyre szaporodó, különböző mélységű, elvetemült és olykor kihívóan groteszk hallucináció-képek is lehengerlőek vizuális szempontból. Mindez úgy a harmincadik percig szórakoztató, és a maga nemében szuggesztív, de amint elvész az újdonság varázsa, a valójában ezek köré kreált, ellényegtelenedő cselekmény egyre inkább unalomba süpped. Mondjuk az mindenképp elképesztő, hogy két narkós fantáziáját szétcincálva és kieresztve lehet vászonra vinni majdnem egy órát úgy, hogy tulajdonképpen szimpla hétköznapi dolgok történnek velük - már az újságírók szemszögéből egyszerű dolgok. A film középtájt ugyanis egyszerre süllyed őrületbe és katatóniába, aztán kell neki némi relaxáció, amíg végre újra össze bírja kaparni a szétszóródott agyfoszlányait, pont úgy, mint a két főszereplő.

Félelem és reszketés Las Vegasban írás3.jpg

A film természetesen nem holmi drogos propaganda, de ennek ellenére rendkívül hitelesen mutatja be  - és azért valljuk be, még ha csak hangyányit is, olykor csábítóan - a különböző típusú kábítószerek hatásait, az embereknél előidézett reakciókat. Ugyanakkor nevetségessé, torzzá és idegbajos ronccsá változtatja ábrázolásával a két megveszekedett drogost. Kiváló jelenet a darabos mozgás a pénztár felé, vagy az utána következő körhintás szédelgés, amiket találó, szubjektív plánokból követhetünk végig. Hunter S. Thompson-nak akadhatott néhány olyan mélyrepülése, amiből szerintem még ő maga sem tudja, hogyan tért vissza. Nos, ezeket mind Terry Gilliam, mind az élete egyik legmeghatározóbb szerepében kacérkodó Johhny Depp (Jack Sparrow valahol ennek a karakternek egy alternatív változata egy teljesen más környezetben (?) ) remekül tudósítja.

Minden harmadik jelenet alá jut egy esszenciális zenei belépő, amely néha feljebb csavarja, néha kifordítja, vagy kiélezi azt az adott cselekménybeli szituációt, amelyben a két narkomán vadmajom épp valami monumentális baromságra készül / vagy épp azt követi el. Úgy is fogalmazhatnék, ahogy Perry Como az egyik felcsendülő dalban, hogy a filmnek akadnak megkerülhetetlen és emlékezetes Magic moment-jei, de aztán a végére pont úgy hullik darabjaira, és válik inkoherenssé az egész film, mint a Pink Floyd egykori gitárosának élete.

Nem szippantott be, és nem szívott fel mélyen az orrába, de abban megegyezhetünk, hogy megkerülhetetlen klasszikus. 6/10

9 komment

Címkék: dráma filmkritika kaland 6/10 80 90 classic shit

A bejegyzés trackback címe:

https://mediaviagra.blog.hu/api/trackback/id/tr134635057

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2012.07.09. 09:40:13

shame on me, de ebből én csak 20 percet bírtam, aztán ki kellett, hogy kapcsoljam, és a mai napig nem vagyok képes továbbnézni.

2012.07.09. 09:45:59

Az egyik legjobb film a témájában. Kívűlről tudom szinte. :)

Nagyjából félévenként megnézem és mindig új dolgok törnek a felszínre a hetvenes évekkel kapcsolatban. Politika, társadalom, drogok, kultúra... Ebben a filmben minden benne van, amit tudni kell erről a témáról. Sokan persze csak a gátlástalan drogozást látják benne és a majomkodást, viszont az ilyen arcoknak meg úgyis mindegy... :)

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2012.07.09. 09:59:36

Nem csodálom, ha valaki csak 20 percig bírja, de nekem az egyik kedvenc filmem. Ez A partyfilm, A hangulatorgia, A fricska egy korszakra nézve. Depp és Del Toro is eszméletlen amit művel és a zene is zseniális. Eddig 8-szor láttam és nem tudom megunni.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2012.07.09. 10:22:19

Nekem nagyon tetszett ez a film. Jóformán az egész egy másfél órás drogos rémálom, marha stílusosan előadva.

Dr.Jones · http://mediaviagra.blog.hu 2012.07.09. 10:30:55

Nálam eddig kimaradt, de majd csak utolérem magam a pótlásokkal. Gilliamtől amit eddig láttam, az tetszett, bár az ő filmjeire azért rá kell készülni lelkiekben :)

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2012.07.09. 11:53:20

Hát igen, Gilliamnek van egy stílusa. A legutóbbi Dr Parnassus is elég jó volt, bár inkább a régiek jönnek be tőle (Brazil, Gyalog galopp, 12 majom, no meg a Félelem).

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2012.07.09. 14:30:39

@Swarm: A Dr. Parnassus is messze volt attól, ahova vártam. Hasonló áll arra is, mint erre: a vizualitása elképesztően egyedi és gyönyörű, de egy idő után a cselekmény ott is befullad és kissé monotonná válik. Bár annál a filmnél azért rengeteg befolyásoló körülmény akadt, ami nehezítette Gilliam dolgát.

Ellenben a 12 majmot a mai napig imádom.

@johnnymoore: Aki viszont nincs képbe annyira a hetvenes évekkel (jelen!) annak nem árt egy kis utánaolvasás, mert különböző információk tudatában a film többet ér.

borostaTM 2012.07.09. 20:36:31

Nagyon bírom ezt a filmet, SPOILER amikor azt tervezik, h eladják Lucít szexrabszolgának:

Raoul Duke: Szóval? Mi a terved?
Dr. Gonzo: A tervem?
Raoul Duke: A gyerekkel a szobában.
Dr. Gonzo: Oh, Lucyval... a repülőn ismerkedtünk meg. Öhm, ilyen vallási hóbortja van. Adtam neki egy kapszulát, mielőtt rájöttem, Jézusom, addig még piát sem ivott!
Raoul Duke: Hát van egy megoldás... addig tartjuk belőve, amíg rászokik a kurválkodásra. Igen, tökéletes az ilyesmire! A zsaruk 50 dollárt fizetnek fejenként, hogy addig verjék amíg beadja a derekát.
NO KOMMENT sírtam a röhögéstől.

Bruse · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2012.07.10. 17:07:52

Abszolút mestermű! Az egyik legkiválóbb tabló a hetvenes évekről, a Nagy generációról és a kiábrándulásról. A sok baromkodás mögött zseniális filozofálások mennek végbe. Igazi szürreális film, egy igazán szürreális korról.

Tripnek se utolsó, de annak inkább megfelel az Enter the void! :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
süti beállítások módosítása