Okkult kalandok a romlás szigetén
Nyomozás és szaglászás, talányok és rejtvények, brutális halálesetek, lélegzetelállító környezet és egy nagy adag misztikum. Címszavakban valahogy így lehetne összefoglalni a The Vanishing of Ethan Cartert, ami egy nem hétköznapi ügy felgöngyölítésére invitál minket, azaz Paul Prosperót, a természetfeletti képességekkel rendelkező nyomozót, kinek bőrébe bújva egy eltűnt kisfiú nyomába eredünk, és hamarosan egy hullákkal kikövezett rejtély labirintusában találjuk magunkat.
Utunk egy Red Creek Valley nevű, első ránézésre mesésnek tűnő helyre vezet minket, ahol a misztikum és a horror bizsergetően hangulatos elegye átlengi az elhagyatott sziget magányos melankóliáját. Bármennyire gyönyörű is a természet uralta táj, a sűrű növényzetből magasba törő fák ágai közt végig ott lappang valami megfoghatatlan és ősi Gonosz, az üresen álló épületek lepukkant szobái pedig baljós titkokat suttognak. Már a napfényes környezetből jól kivehető, hogy a szokásos horrorjátékoktól eltérően itt nem a játékos folytonos ijesztgetése a cél, hanem sokkal inkább egy sajátosan mélabús hangulat megteremtése, amit a fejlesztők olyan finoman valósítanak meg, ahogy az őszi szellő fodrozza a tó vizét. Az Unreal Engine 3-as motor hajtotta, fényképszerűen részletes textúrákból felépülő látványvilág szépségébe ráadásul olyan lágyan gyűrűznek be az aláfestő zene melankolikus dallamai, hogy barangolásunk egyszerre válik kellemessé és nyomasztóvá.
Ebben az idilli pokolban kell a végére járnunk egy olyan ügynek, ami sokkal szövevényesebb és rejtélyesebb, mint elsőre gondolnánk. Bár a játékidő sajnos egészen rövidke a maga 3-5 órájával, mire az egész játékteret bejárjuk (ami mellesleg szintén nem túl nagy), a különféle jegyzetekből, fényképekből és titokzatos halálesetek megoldásából végül egy kifejezetten kreatív és nem kevésbé hátborzongató történetecske kerekedik. Utunk során nem túl sok, de annál ötletesebb rejtéllyel találjuk szemben magunkat, amiket tetszés szerinti sorrendben göngyölíthetünk fel vagy hagyhatunk ki, de ha valóban szeretnénk az ügy végére járni, célszerű minden akadályt legyűrni.
Mivel a játékmenet szinte minden akciót nélkülöz, így az egyes helyszíneken található nyomok alapján, pár használható tárgy segítségével és némi agymunkával tudjuk rekonstruálni az eseményeket, és miután ezeket időrendbe állítottuk, hősünk hatodik érzékének hála, amolyan flashbackszerűen visszanézhetjük a halottak utolsó perceit, ezáltal is közelebb jutva a megoldáshoz. Igaz, a fejtörők nem túl nehezek, de legalább nem akasztják meg a lebilincselő történet sodrását, és a sztori rövidsége miatt az ismétlődő elemek sem válnak unalmassá. Továbbá attól sem kell tartanunk, hogy mivel - az utolsó felvonás kivételével - elhalálozni sem tudunk, nagyon elkényelmesedhetnénk, mert a készítők a pazar hangulatnak és néhány apró, baljós zörejnek, ügyes fény-árnyék effektnek, ill. más fogásoknak hála, végig képesek bizonytalanságban tartani, a történet pedig rövidségénél és érdekességénél fogva szinte kiköveteli, hogy egy ültőhelyünkben a végére járjunk a kis Ethan Carter rejtélyének.
Egy nemrég alakult, kis létszámú fejlesztőcsapat, a lengyel The Astronauts első műve egy nem túl hosszú, de annál különlegesebb élményt kínál, így a The Vanishing of Ethan Carter sokkal inkább interaktív film (vagy novella), mint hagyományos értelemben vett játék. Az angolszász rémmesék ihlette történet a szinte teljesen akciómentes játékmenettel párosulva egészen új távlatokat nyit a horror- és a kalandjátékok világában. Harcokat nélkülöző, szokatlan stílusa miatt bizonyára nem fog nagy tömegeket megmozgatni, de aki szeretne testközelből átélni egy misztikummal és rejtvényekkel teli rémmesét, az vegye a virtuális kalapját, és induljon Red Creek Valley-be – garantáltan nem fogja megbánni!
THE VANISHING OF ETHAN CARTER
Megjelenés éve: 2014
Stílus: belső nézetes, nyomozós, misztikus horror-kaland
Játékidő: kb. 4 óra
Platform: PC
Fejlesztő: The Astronauts
Kiadó: The Astronauts
link: trailer