Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

ez_a_blog.png 

  18_v3.png

banner_erdekesseg_tombraider.jpg

banner_sorozatkritika_truedetectives02.jpg

banner_sorozatkritika_sexanddrugsandrockandroll.jpg

banner_elmelkedes_sorozatjunkie.jpg

banner_filmkritika_madmaxfuryroad.jpg

Calvary (2014)

2014.08.22. 05:50 Gevin

John Michael McDonagh (a McDonagh fivérek az utóbbi évtized legtehetségesebb felfedezettjei, múltjuk, adottságuk, hozzáértésük vitathatatlan) 2014-es mozija egy komor, monolitikus dráma az egyházról, bűnről és bűnhődésről, ítélkezésről és a változás reményének szertefoszlásáról. Mindez Brendan Gleeson karizmatikus, tiszteletet parancsoló jelenlétével.

Calvary kritika1.png

James Atya (Brendan Gleeson, az ír színészek jelenlegi atyaúristene) egy reggel a gyóntatófülkében, nyugodt, kimért és határozott hangon halálos fenyegetést kap. Az ír kisváros egy polgára beszámol neki arról, hogy hét éves korában egy pap többször megerőszakolta és hogy revansot vehessen, elhatározta, hogy megöl egy papot. Az említett személy azóta elhalálozott és ha egy szintén bűnös, pedofil papnak röpítene át golyót az agyán, azon manapság senki sem lepődne meg. Ebből kifolyólag választja James atyát, mert ő egy remek, jólelkű, hivatását maximális tisztelettel és odaadással űző személy. Egy hetet kap, hogy elszámoljon az életével.

McDonagh filmjében mindössze egyetlen pozitív szereplő van, aki csakis saját magának, rossz múltjának, akaraterejének és motivációjának köszönhetően vált azzá, aki. James Atya a megoldást keresi. A körülötte lévő mikroközösségben az emberek gyakorlatilag azért járnak hozzá, hogy hallják mit is kellene tenniük. Mintha feloldozást, megbocsájtást nyernének azzal, ha hallhatják tőle a helyes utat, amire aztán soha nem fog rálépni egyikük sem. James a változást, a fejlődést keresi-kutatja és kínálja, de a körülötte stagnáló személyiségek nem hajlandóak a változásra. Ők már elfogadták életük alakulását, beleolvadtak a körülmények által kialakult sorsukba és eszük ágában sincs változni. Vagy ha mégis, akkor egyetlen, radikális, saját maguk által választott úthoz ragaszkodva, még ha az helytelen is.

Nem gonoszak, nem eredendően bűnösök, átlagemberek, nyárspolgárok csupán, akik megrekedtek. James próbálkozik. Azon van, hogy segítsen, de lépten-nyomon elutasításokba ütközik. McDonagh szimbólumrendszere eredeti és hatásos. Legyen szó megbélyegzésről, hatalomról, pénzről, magányról, halálról, gyászról vagy pedofíliáról, a Calvary halálpontosan reflektál mindegyikre.

James egy ponton belefárad. Miért nem hajlandóak változni? Miért ilyen elkötelezetten buta az emberi természet, hol a megváltás, a megbocsájtás és az új utak keresése utáni vágy? Az utolsó tíz perc lenyűgöző: James felismeri, hogyha eme kis közösségben sem képes elhinteni a hit magját, ha nem tudja őket a változásra sarkallni, akkor tulajdonképpen hol is az értelem abban, amit csinál. Ezért nyugodtan, életével elszámolva sétál a halál zsákutcájába, hogy még utoljára a legnagyobb próbatétellel megpróbálkozva segítsen az elkárhozott lelkeken. Ő már meggyónt. Nincs vesztenivalója.

Calvary kritika2.png

A filmet az elképesztően szuggesztív, bámulatos tájakat felvonultató Írországban forgatták, amelynek fagyos természete egyszerre elidegenítő és gyönyörű. Fényes, de sötét és mély, akárcsak a film maga. 8/10

Szólj hozzá!

Címkék: dráma filmkritika 8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://mediaviagra.blog.hu/api/trackback/id/tr596624497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...