Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

ez_a_blog.png 

  18_v3.png

banner_erdekesseg_tombraider.jpg

banner_sorozatkritika_truedetectives02.jpg

banner_sorozatkritika_sexanddrugsandrockandroll.jpg

banner_elmelkedes_sorozatjunkie.jpg

banner_filmkritika_madmaxfuryroad.jpg

Harcosok Klubja / Fight Club (1999)

2013.12.04. 03:33 Gevin

"Csak akkor tehetsz meg mindent, hogyha már semmid sincs."

Betagozódtunk. A fogyasztói társadalom verejtékezve rohan a vesztébe, a személyes motivációként támasztott javak felhizlalására törekedve. Minél többet dolgozol, annál kevesebbet élsz és annál kevesebb pénzed lesz. Halálra gürcöljük magunkat azért, hogy olyan dolgokhoz juthassunk hozzá, amelyekre valójában nincs szükségünk. Igen, kifejezetten nehéz úgy beszélni Chuck Palahniuk szellemi termékéről, hogy az ember ne idézzen belőle úton-útfélen. Palahniuk valami olyan mind-tripet hozott létre, amelyből David Fincher kultuszfilmet teremthetett. Még, hogy a kilencvenes évek gáz volt. Hahh. (Aki nem látta a filmet, az szégyellje magát és ne olvasson tovább).

Fight Club kritika.jpg

A változás nehéz. A kudarc fáj. A kényelmes élet pedig sokkal vonzóbb és egyszerűbb, mint feladni a biztonságot, az egzisztenciát, amibe nap-nap után egyre csak haldoklunk, azért mert képtelenek vagyunk lépni. A film főhőse (akinek még a nevét sem tudjuk meg) ugyanúgy vágyik a változásra, a kitörésre, a társadalom által belélegzett méreg felköhögése utáni felszabadító fellélegzésre, mint bárki más. Ezért nem is különbözik egy olyasvalakitől, akit a társadalom tett beteggé. Haldokló emberek közé jár, hogy figyelmet kapjon. De ez sem kitörés, csupán a kényelmesség, a hiányosságok kárpótlása saját hazugságunk által, melyben önfeledten dagonyázunk, hogy aztán a pokoli inszomniát leküzdve nyálcsorgatva szundíthassunk. Félmegoldás, de nem kitörés. Ahhoz több kell.

 "Néha elképzelem, hogy az vagyok, ami akartam lenni és ezt élvezem." (Tkyd).

Fight Club kritika2.jpg

Ezért létrehozza Tyler Durdent (Brad Pitt). Tyler mindaz, ami ő nem tudott, vagy nem mert lenni. Tyler motiváció, energikusság, céltudatosság, ráébredés. Jóképű, tökös, izmos, de ami a legfontosabb: szabad. (Pitt ezért a szerep kedvéért levitte a testzsír százalékát 6,5-8 százalékra, 6 százalék a minimum, aminek a testnek szüksége van a normális hormonháztartáshoz). Szóval ironikus módon, Tyler a nem létező tökéletesség. Egy felvett szerep, egy karakterjelmez, egy módosított elme, amire szükség van a nagyobb cél eléréséhez. Az eszmei erőforrás.

Fincher narrációhasználata zseniális. Egyszerre kaotikus, explicit és durva, ahogy voltaképp egyetlen agyon belül kalauzol végig minket emlékek, múlt és jelen kacifántos labirintusában. A film egy audiovizuális hangoskönyv, melyben elképesztően jól párosul szöveg és kép, asszociáció és életfilozófia. Sokak szerint túl erőszakos, pedig valójában csak realisztikus. Vérbő naturalizmusa a valóságot idézi és ha már ilyen éles, széles látó, pontos és kegyetlen kritikával illeti azt, ahhoz ez a minimum, ami dukál.

Fight Club kritika5.jpg

A rendező filmje éppoly ösztönös, mint azok az öntudatra ébredt emberek benne, akik szombat éjszakánként egymást verik félholtra, hogy legalább addig férfinak, embernek érezhessék magukat. Palahniuk tartalmi jobbegyenese pedig tökéletesen párosul ezzel a vadállatias ösztönnel.

A Fight Club-nak saját viszonyrendszere van. Az a legelképesztőbb Palahniuk világában, hogy csakis a saját szabályrendszerére, elveire támaszkodik, konzekvensen aszerint működik. Kompromisszummentes látásmódja megfoghatatlanul briliáns és utánozhatatlan. Igazi unique, mozgókép-individuum, amely annyira erős és egyedülálló, hogy semmihez sem lehet hasonlítani. Filozófiája, gondolatmenetei lándzsaként döfnek át mindent, amely besorol az átlagba.

Fight-Club-Brad-Pitt_1.jpg

Az a fajta mű, amely beléd mászik, megrezegteti az agyhullámaid és amelynek mondanivalója nem hogy, soha nem sikkad el, de mindig újabb és újabb hullámokat generálva szélesíti gondolkodásspektrumodat akár a világ egyik leghatásosabb drogja. Dekonstrukció és újjászületés egyben. 10/10

"A vágyaid testet öltöttek...bennem. Úgy nézek ki és úgy kefélek, ahogy te szeretnél, nem tökölök és ami a legfontosabb: én szabad vagyok, ellentétben veled."

komment

Címkék: thriller dráma filmkritika 10/10 80 90 classic shit

A bejegyzés trackback címe:

https://mediaviagra.blog.hu/api/trackback/id/tr335673706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.12.04. 10:04:22

klasszikus ez tény.
Én is csípem, de annyira nem tudok elájulni tőle, mint sokan mások, hogy a klasszikusok klasszikusaként tekintenek rá.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.12.04. 13:39:37

@doggfather: Nem klasszikusok klasszikusa, de klasszik.

Picsajól megcsinált, stílusos, okos, vagány életfilozófia 140 percbe csomagolva. Ha ezek a filmek nem érdemlek meg a zseniális jelzőt és a maximális pontszámot, akkor semmi.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.12.04. 14:05:18

@Gevin: egy szóval se szeretném az érdemeit elvitatni, csak nem tartom ANNYIRA különlegesen fantasztikusnak, ahogy mindenki el van tőle ájulva.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.12.04. 15:29:33

@doggfather: Oké. Mi a bajod vele? Érveket kérek, meg egy pontszámot.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.12.04. 15:35:06

@Gevin: nincs érvem, meg számom se, de írtam is, hogy elismerem, hogy klasszikus, meg 10pontos.

Csak az a furcsa, ha filmes témáról beszélgetsz akárkivel akkor ez a film tuti előjön szemben sok másik klasszikussal amik nem ennyire vannak benne a köztudatban, és erre nem látok semmilyen indokot. Ezt azonban magyarázni nem lehet, csak egy érzés, hogy úgy tűnik vannak klasszikusok, meg még klasszikusabbak. ;)

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.12.04. 15:41:56

@doggfather: Az attól függ kivel beszélgetsz. ;)

Másrészről azért, mert Fincher filmje beleégett már rég a köztudatba, felkapott klasszikus lett, szóval sokan ismerik.

Ellentétben olyan filmekkel, amik kevesebb figyelmet kaptak, de akár nálam akár nálad is klasszikusok.

K.Leslee 2013.12.04. 21:08:23

'We buy things we don't need on money we don't have to impress people we don't like'

A Fight Club olyan temaval foglalkozik, amire a tomeg egyszerre bologathat, mikozben eppen a tomegrol szol. Ironikus. Marpedig teny hogy ha tarsadalomkritikai bolcseleteket puffogtatunk, arra harap a nep. Viszont a lazadason kivul semmilyen mas gondolat vagy megoldas nincs a filmben. Ettol fuggetlenul ez egy nagyon jo film es melto helye van a klasszikusok kozt.

A The Eastet latta valaki?

jpmjpm 2013.12.05. 01:45:48

"A film főhőse (akinek még a nevét sem tudjuk meg)..."

I'm Jack's Complete Lack Of Surprise

ezek szerint nem láttad még elégszer...

jpmjpm 2013.12.05. 01:51:02

tényleg 10/10-es, de csak annak, aki már élt át kicsit is hasonló dolgokat, mint amiket a film leír/elmond.

inszómina pl. nyilván sok minden ki van sarkítva benne, de ettől jó. meg attól, hogy csak akkor értesz meg dolgokat, amikor már láttad a filmet és utána a mikor eszedbe jutnak részletek és elgondolkozol, akkor érted csak meg őket. és olyankor újra meg akarod nézni.

jpmjpm 2013.12.05. 01:54:30

1999 másik nagy filmja az amerikai szépség volt.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.12.05. 02:12:29

@jpmjpm: tudom nagy hiba, de ezen film esetében preferálom a magyar szinkront (abban pedig nem az általad említett módon hangzik el a mondat).

jpmjpm 2013.12.05. 02:23:42

@Gevin: I'm Jack's.....

tele van vele a film. az egyik legfontosabb részlet.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.12.05. 02:25:22

@jpmjpm: rendben, de biztos vagy benne, hogy a magyar szinkronban is így van? Mert szerintem ott nem ez van,

jpmjpm 2013.12.05. 02:25:39

@Gevin: "... preferálom a magyar szinkront ..."

a nyelvtanulás egyik korlátja.

jpmjpm 2013.12.05. 02:27:36

@Gevin: nem szeretem a magyar szinkront. torzít. fordításban is, illetve ha a színész máshogy hangsúlyoz máris mást jelent egy mondat.

"...amikor már láttad a filmet és utána a mikor eszedbe jutnak részletek és elgondolkozol..."

és ezért sem működhet jól.

jpmjpm 2013.12.05. 02:29:06

@Gevin: egyébként elhiszem, hogy nem úgy van fordítva. lehet, hogy meg kéne nézned eredetiben, magyar felirattal. a feliratkészítők nem szoktak ennyire durván belenyúlni a fordításba.

jpmjpm 2013.12.05. 02:31:31

@Gevin: és egy csomó dolgot le sem lehet fordítani más nyelvre.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.12.05. 02:40:27

@jpmjpm: félre ne érts. A filmek 90%-át eredeti nyelven nézem, de van néhány kivétel, amelyek esetében kedvelem a magyar szinkront és ez pont egy ilyen.

Egyébként egyetértek azzal, amit írsz, a magyar szinkron sok esetben torzít, elvesz az élményből.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2013.12.05. 12:11:14

@jpmjpm: Akkor nézd meg mégegyszer. Ez a név a könyvben van, amit olvas. A könyv nevezi magát Jacknek, erre utalva "Jackezik" a narrátor. NEM ez a neve, nem magát nevezi Jacknek, hanem a helyzetet amiben van.

Figyu: "A nyuszika vonogatott válla vagyok." vagy: "Jack vonogatott válla vagyok." ugyanaz. Ez nem egy konkrét név.

jpmjpm 2013.12.05. 17:22:36

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: azért ez erősen értelmezés függő. mint egy csomó dolog a filmmel kapcsolatban. a könyves dolog a vége felé van a filmben és már az első 15 percben jack-ezik a narrátor. "i'm jack's cold sweat"

egyébként: "nyuszika???"

Dr.Jones · http://mediaviagra.blog.hu 2013.12.05. 22:20:43

@jpmjpm: ha jól emlékszem, apunak volt fordítva a filmben.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.12.06. 02:07:03

@Dr.Jones: yep. "Apu fortyogó epéje vagyok."

És igaza van Dr. Ottonak, ez nem egy konkrét név. Nem a saját neve, hanem amivel példálozik sokszor.

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2013.12.06. 18:06:40

@K.Leslee: Yep, az év egyik legjobbja szvsz.

A Fight Club meg hatalmas kedvenc, de rengeteg "divat" rajongója van, akik csak lázadnak a semmi ellen, szajkózzák a szövegeket, közben meg ugyanúgy ülnek a seggükön. Ettől függetlenül a film még alapmű!

K.Leslee 2013.12.06. 18:19:18

@Swarm: igy van, kb en is erre celoztam.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.12.07. 13:48:15

@K.Leslee: @Swarm: Ezt gondolom én is a filmről, mostanában elég divatos "nem divatos"-nak lenni (hipsternek lenni már mainstream), és pont ezt az igényt elégíti ki a Fight Club. Most attól gondolja magát mindenki eredetinek és menőnek, hogy hasonlón birka módon megtagad mindent, ami népszerű és elfogadott. (ld. tudományosan ugyanúgy megalapozatlan összeesküvés-elméletek népszerűsége, de még Puzsér celebbé válását is ide sorolom)

Nekem bejött a film, nem tartom számon a kedvenceim között, de bejött, viszont egy elég szerencsétlen ideológiának volt az elindítója, és emiatt nem tudom igazán nagyra tartani.

jpmjpm 2013.12.07. 18:41:40

@Gevin: a jack egy elég konkrét név. az, hogy magyarul apunak van fordítva elég ahhoz, hogy fel se tünjön ezzel kapcsolatban semmi annak, aki magyarul nézi. a film 14 éve készült, és ennyi idõ alatt elkerülte a figyelmedet ez az apró részlet. de most rögtön tudod, hogy biztosan semmi köze a fõszereplõhöz. ugyan már.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.12.08. 02:03:42

@jpmjpm: Arra reagáltam, amit K. Leslee is írt, hogy a "Jack" nem konkrétan a főszereplő nevére utal. Amit olvas, abban van fordítva "apunak", ergo az eredetiben úgy sejtem "Jack" van. Van köze a főszereplőhöz, de akármennyire görcsösen ragaszkodsz a teóriádhoz attól az még nem lesz igaz. Ha szétnézel a neten, Norton karakterét mindenhol névtelen elbeszélőnek tekintik. A Jack egy fiktív név, amelyet ő használ a narrációja alatt jónéhányszor.

Én legalábbis így gondolom, de mindenképp megfogom nézni eredeti nyelven, hogy megbizonyosodjak száz százalékban erről.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.12.08. 02:05:11

@Gevin: Elnézést nem Leslee, hanem Dr. Otto írta.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.12.08. 02:06:42

@danialves: Kíváncsiságból: mi volna az a "szerencsétlen ideológia"?

jpmjpm 2013.12.08. 02:13:02

"A film főhőse (akinek még a nevét sem tudjuk meg)"

ez lehetne pl: A film főhőse, aki talán Jack

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.12.08. 11:26:09

@Gevin: Amit fentebb leírtam. Bedobott egy-két ilyen hangzatos szöveget, mint amit most ki is tettél fejlécbe, és most emberek milliói ismétlik utána kórusban. (És az a jobbik eset, ha komolyan is gondolják, és nem iPhone-ról osztják meg, hogy "The things you own end up owning you.")
Ahelyett, hogy ténylegesen gondolkodásra buzdított volna, adott egy alternatív muníciót a nem gondolkodáshoz. Szóval kicsit a Brian élete ominózus "Ti mind egyéniségek vagytok" jelenetére emlékeztet a dolog.
Félreértés ne essék, ebben nem látok semmilyen szándékosságot, egyszerűen, mint írtam, csak szerencsétlenül jött ki, mint az említett Brian élete jelenetnél.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.12.08. 11:29:35

@jpmjpm: Valószínűleg az egész világ szarul tudja, hogy 14 év alatt senki nem javította ki Imdb-n a "The Narrator"-t.
Van egy olyan érzésem, hogy még Finchert is kioktatnád, hogy rosszul tudja...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
süti beállítások módosítása