Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

ez_a_blog.png 

  18_v3.png

banner_erdekesseg_tombraider.jpg

banner_sorozatkritika_truedetectives02.jpg

banner_sorozatkritika_sexanddrugsandrockandroll.jpg

banner_elmelkedes_sorozatjunkie.jpg

banner_filmkritika_madmaxfuryroad.jpg

A remény rabjai / The Shawshank Redemption (1994)

2013.08.11. 05:44 Gevin

Ha elég régóta nézel filmeket, ha őrülten, mindennél jobban a megszállottjukká válsz, szenvedélyeddé avanzsál ez a tevékenység, akkor előbb-utóbb eljutsz egy pontra. Ez a pont minden egyénnél máshogy és másban kulminálódik. Az én felfogásom szerint bizonyos filmek, műremekek a barátaiddá válnak. Némelyikük közeli ismerős marad, némelyikük haver, és van amelyikükkel csak köszönőviszonyt ápolsz. A Remény Rabjai viszont az egyik legjobb barátommá vált az évek során. Stephen King és Frank Darabont kollaborációja mestermű.

The Shawshank redemption1.jpg

Azt hiszem elég egy kéz hozzá, hogy az ember megszámolja azokat a King filmadaptációkat, amelyek jól sikerültek. Viszont túlzás nélkül állíthatom, hogy ezek kincsek a filmtörténelem számára.

Bármikor, bármilyen helyzetben, akarva-akaratlanul futok össze ezzel a régi-régi baráttal, minden egyes alkalommal képes új dolgokat tanítani, tágítani a látásmódom, átélni újra meg újra azt a bizsergető érzést, amelyet audiovizuális mozgókép csak ritka speciális esetben képes nyújtani. De ezért készülnek a filmek. Ezért érdemes kutakodni, vizsgálódni, megkönnyezni, átérezni és rajongani értük. Frank Darabont adaptációja egyfajta emocionális Csomolungma. Zsigeri, drámai, humoros és analizálhatatlanul emberi.

Ez a legfontosabb. Hogy ne legyél képes megmagyarázni (de azért megpróbálja az ember) a miértjét, csak egyszerűen éld át újabb és újabb alkalommal, ahogy ez a két ember ebben a zseniálisan megírt történetben eléri a célját. A börtön kopott, elnyűtt, erőszakos és vadállati falain belül évtizedeket keresztülgürcölve megtanulja, gyakorolja, megéli az életet, amit valójában elvettek tőle.

The Shawshank redemption22.jpg

Stephen King összes sora, Morgan Freeman szimpla, mégis epikus narrációján keresztül az agyadba furakszik, hogy végül egy érckalapáccsal mindössze kicsit több, mint két óra alatt eljusson a szívedig. Olyan kitörölhetetlen, megmásíthatatlan emlékké váljon melyre a legboldogabb és legszomorúbb perceidben egyaránt képes vagy emlékezni.

Ehhez persze az összes apró nüanszra szükség van: a karakterek sebezhető, törtető, kitartó, gonosz és jó mivoltjának megtestesülésére, a káprázatosan beágyazott önfeledt humorra, a színészek professzionális közreműködésére (Tim Robbins talán semmiben sem ennyire jó), a cselekmény fordulatosságára, a drámaiságra, az iróniára, a soha el nem haló igazság utáni vágy hajszolására.

Mert, ahhoz, hogy a néző képes legyen átérezni, megélni ezt a feldolgozhatatlanul tömény, letöltendő börtönmennyiséget, a megrázkódtatást, az igazságtalanul bűnhődésre kárhoztatott lelket, ezek elengedhetetlen kellékek. Talán nem is csoda, hogy a moziba kerülésekor megbukott. A nézőknek időre volt szükségük, hogy egyáltalán felfedezzék, megértsék mindazt az egyetemes, halhatatlan mondanivalót, amit a Remény Rabjai közvetíteni bír.

the-shawshank-redemption-kritika3.jpg

Hiszen a jó a dolgok nem halnak meg. A jó dolgok nem vesznek a múlt homályos, elkerülhetetlen feledésébe, mert minden az egyénen, az eszmén múlik. Hogy mindig van miért küzdeni, mindig lesznek elérhetetlennek tűnő célok, amikért hosszú, bűzös csatornányi szaron kell végigkúsznod, ha el akarod érni őket. A szabadság eszméjének gondolatát saját életszemléleted. hozzáállásod és kitartásod szüli. Rajtad múlik, hogy rácsok mögött szabad leszel vagy szabadon raboskodsz leláncolt sorsodban.

Annyi viszont bizonyos, hogy mindennek az eszmének, a megváltásnak, a hitnek, barátságnak és nehezen artikulálható érzelmeknek az egyik - ha nem legjobb, legőszintébb - példája A remény rabjai. 10/10

"Emlékezz, Red, a remény jó dolog, talán a legjobb. És a jó dolgok sosem halnak meg."

komment

Címkék: klasszikus dráma filmkritika 10/10 80 90 classic shit

A bejegyzés trackback címe:

https://mediaviagra.blog.hu/api/trackback/id/tr985455608

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2013.08.11. 10:42:23

Tényleg nagyon jó film, de A halálsoron még így is köröket ver rá.

Pszt! 2013.08.11. 12:18:38

Egyszer bírtam végigszenvedni, de nem sikerült megértenem, miért ez minden idők legjobb filmje. Talán az a baj, hogy nekem állatira ellenszenves a főszereplő pofája.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.08.11. 13:26:54

@Sparrow: Nem egészen értek egyet, de mindkettő nagyon magas szint. Én ezt egy picivel jobban szeretem, mint amazt. De az érdeme elvitathatatlan.

@Pszt!: Én sem kifejezetten rajongok Tim Robbins-ért, de ez a szerep tökéletesen passzol hozzá. Morgan Freeman meg MORGAN FREEMAN.

kej 2013.08.12. 06:31:05

@Gevin: igazad van benne, hogy "jól áll" tim robbinsnak ez a szerep. ennek ellenére - bár lehet, hogy csak újabb az élmény - a titokzatos folyó gyerekkori megerőszakolását feldolgozni képtelen, s ebbe jóformán (sőt: semmi jóformán) beleőrülő családapa alakítása nekem erősebbnek tűnt.

K.Leslee 2013.08.12. 09:27:24

@Pszt!: En fel eve neztem ujra es bennem is ugyanaz a gondolat merult fel. Ezt a filmet szinte mindenki szereti es nem ertem hogy miert. Az imdb-n meg mindig listavezeto. Mondjuk a Dark Knight meg a hatodik a listan idotlen klasszikusokat megelozve szoval szerintem ezzel mar minositettem is az imdb szavazatokat.
Nem mondanam hogy rossz ez a film de az En izlesemnek, bocsassatok meg, de tul amerikai.
Darabont rendezesi stilusa mindig is emlekeztetett Robert Zemeckisre, Ot pont ugyanazert nem szeretem. Elkepesztoen felszines es nyalas.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.08.12. 14:27:24

@K.Leslee: pont, hogy gyönyörű szép ívben kerüli el Darabont, hogy a film akár kicsit is giccsessé vagy nyálassá váljon.

Persze az imdb-t mindenki kezelje a helyén.

@kej: Abban sem gyenge.

K.Leslee 2013.08.12. 15:37:15

@Gevin: Darabontrol nekem mindig a szar cgi es a patosz fogalma fog eszembe jutni.
Pedig a maga modjan ez a film eleg bajos volt a 90' es evek hangulata remekul arad belole.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.08.13. 01:19:17

@K.Leslee: szar cgi és pátosz?! Ezt nem teljesen értem (előbbit egyáltalán, utóbbival meg pont ellentétesen érzek). Szerintem ő pont az a rendező, aki a Remény Rabjaival és a Halálsoronnal ragyogóan közvetíti az emberi drámát, anélkül, hogy pátoszba fordulnak.

K.Leslee 2013.08.13. 10:14:00

@Gevin: a Mistre godoltam szar CGI-vel. Meg a Walking Dead elso evadjara. De ez csak az En hulyesegem, ne torodj vele.
Akarmennyire is szeretem Tim Robbinst( Jakob's Ladder egy hatalmas film)meg M.Freemant, ez a film nekem omlengos es minden olyan egyszeru benne.
Mondok egy peldat. A borton rosszfiuja minden eliteltet molesztal, majd kesobb T. Robbins karaktere kiiktatja ezt a rosszfiut. Ezutan minden tokeletes. A borton bekes hellye valik. Es meg tele van a film ilyen felszines megoldasokkal. Semmi realitasalapja nincs. Nem mintha jartam volna bortonben:-), de latatlanban meg lehet mondani hogy ennel azert bonyolultabban mukodnek a dolgok.
Meg a sok unalomig ismetelt bolcsesseget is tulzasnak tartottam, a Dark Knight Rises jutott rola eszembe.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.08.13. 12:42:38

@K.Leslee:

A MIST az tényleg förtelmes egy ballépés volt - fú, de nehezen sikerült azt végigszenvednem, még tiniként, hárdkór horrorfüggésben.

Azért az erős túlzás, hogy békés hellyé válik, miután kiiktatja a genyót. Egyébként meg, ha sikerül kiiktatnod egy ilyesfajta figurát, aki éveken keresztül molesztál, azután azért lehet h kivívsz magadnak egy kicsi kis tiszteletet, nem?

Jól van, elfogadom, hogy te nem szereted, ilyen is van, bele kell törődni. Én imádom.

Valahol éppen az egyszerűsége a szépsége.

A Halálsoronnal kapcsolatban is hasonló az álláspontod?

K.Leslee 2013.08.14. 00:03:33

@Gevin: bar reg lattam, de mintha az egy sokkal jobb film lenne. Mondjuk ujranezni nem fogom.

Llew 2013.08.26. 10:55:46

@K.Leslee: Kicsit mintha felületesen nézted volna a filmet. A börtön rosszfiújának kiiktatása egyidőbe esik az igazgatónál való "munkába állásnak". Védett ember lett. Valamikor van is egy jelenet, amikor az igazgató megfenyegeti, hogy vigyázzon magára, mert vége lesz a jó világnak, az őrök nem fogják megvédeni.
Azok után, ahogy az őrök elintézték az erőszakolót, nem csoda, hogy senki nem mert kekeckedni az igazgató emberével.
Szóval keress egy másik példát, mert ez minden csak nem irreális szerintem.

K.Leslee 2013.08.26. 13:09:09

@Llew: egy feluletes filmet nem lehet nem feluletesen nezni:-)
Logikus amit irsz, de a rosszfiu mar a munkaba allas elott is rosszfiu volt es O volt az egyetlen rosszfiu egy tobbezres bortonben. Legalabbis csak ot mutattak. Ez felszinesseg. Ez a film a maga kategoriajan belul jo, ami 'hollywoodi drama'
Hollywood ugy kepzeli el az emberi dramat, h a szereplok minden ot percben mondanak valami kurva bolcset. Szerencsere az europai filmgyartas teljesen mas(meg persze van nagyon sok szuper amerikai indie drama) .

Llew 2013.08.26. 13:18:48

@K.Leslee:
- nem ő volt az egyetlen, volt neki elég komoly bandája,
- a film mellékesen nem a börtön másik hatszáz húsz, tök érdektelen rosszfiújáról szólt,
- ha a börtön minden rosszarca Andyre szált volna rá az meg csöppet túlzás lett volna, ugyan úgy hiteltelen, mint szerinted az ami a filmben látható

K.Leslee 2013.08.26. 13:46:04

@Llew: nem kellett volna raszallniuk Andyre, de mindenki mas tok normalis volt. Mindegy, rossz pelda volt akkor. Ez nem valtoztat a velemenyemen.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
süti beállítások módosítása