Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

ez_a_blog.png 

  18_v3.png

banner_erdekesseg_tombraider.jpg

banner_sorozatkritika_truedetectives02.jpg

banner_sorozatkritika_sexanddrugsandrockandroll.jpg

banner_elmelkedes_sorozatjunkie.jpg

banner_filmkritika_madmaxfuryroad.jpg

A nyomorultak / Les Misérables (2012)

2013.01.12. 14:55 stikli0

Eldanolt életutak

(8 Oscar-jelölés: Legjobb film, Legjobb férfi főszereplő, Legjobb női mellékszereplő, Legjobb látvány, Legjobb jelmez, Legjobb maszk, Legjobb betétdal, Legjobb hangkeverés)

Victor Hugo 1862-ben megjelent regénye nem csak a 19. század egyik leghíresebb és legmeghatározóbb alkotása, de mai napig örök érvényű, és tagadhatatlanul sikeres remekmű. Ezt bizonyítandó, legalább egy halomnyi színpadi előadást, mozi- és tévéfilmek tömkelegét lehetne felsorolni, melynek alaptörténetét már az utcáról behívott egyszerű ember is fel tudná mondani, némi valós, saját életéből vett asszociáció mellett. A király beszéde rendezője 2012-ben úgy látta, hogy eredetiséggel, gondviseléssel új magasságokba juttatja Valjean, Fantine, Cosette és a többiek történetét, úgy prezentálva mindezt, ahogy eddig még sohasem láthattuk.

Állítása pedig igaznak bizonyult: A sokak által tévesen a francia forradalom idejére datált történet ugyan nem alapjaiban változott meg, hiszen a cselekmény adott, a szereplők nem fognak hanyatt-homlok mást tenni, mint amit Hugo megálmodott, részleteiben annál inkább helyezkedik el kényelmesen a történelmi korban, melyet Hooper szakemberei elsőosztályú munkájukkal hoztak létre, ugyanis konkrétan a hihetőség érdekében mindent megépítettek és megalkottak, amit csak tudtak.

Ez az odafigyelés és törődés a történet szegmenseit kivéve minden kis apró dekoráción, ruhán, helyszínen, daléneklésen átüt, egyszerűen berántja nézőjét a musical abba a világba, melyben életutak törnek darabokra, másoké pedig a semmiből látszik felépülni. A monumentális mű, melyre véleményem szerint akkor is rásütnék, hogy az Oscar kényére és kedvére lett újraadaptálva, ha nem az év végi terminusban lett volna bemutatva, már az előzetesével is elindítja a nézőben azt a forradalmi hevületet és emelkedettséget, mely végigvonul a két és fél órás játékidő teljes egészén.


A kérdés azonban felvetődik: Bírsz-e a seggeden ülni ennyi ideig, és tudod-e követni a folyamatos éneket anélkül, hogy füled zsongani kezdene? A legnagyobb bátorságpróba biztosan ez lesz a változatos nézőközönségnek. Tom Hooper agyában érezhetően a valamit-valamiért szókapcsolat villogott miközben filmjét pontról pontra gondos odafigyeléssel rendezte, ugyanis a hosszú játékidőért cserébe kiváló alakításokat ígér, a musical kedvelők Mekkáját hozza el, plusz dalt ad Hugh Jackman szájába, és egészen egyedi éneklési stílussal dolgozza fel a temérdek betétet, mely újszerűnek hat a korábbi musicalek körében. Azzal, hogy élőben énekelteti sztárjait, és kevésbé ismert arcait, közelebb hozza a nézőt a zenéhez, a mondanivalóhoz, és segít átélni mindazt az ingert, melynek hatására a mozitermet elhagyva nem igen lesz kedvünk viccelődni, sőt a megszólalás is nehezünkre esik majd. A történet elég vékony, színészei ugyanis azt éneklik meg minden alkalommal, hogy mi történik velük, hogyan érzik magukat az interakciók hatására, nem pedig egy globális és kiforrott történetet tárnak elénk, ezt leginkább az átkötő minimális próza és a felvillanó feliratok hivatottak volna szolgálni. Őszintén, még akkor is furcsán hat a folyamatos énekkel való beszéd, hogyha mindegyik kitűnő előadás, és nem kapunk kiütést általában attól, ha szereplők más alkotásokban véletlenszerűen, olykor ok nélkül dalra fakadnak. Főleg a játékidő végéhez közeledve érezheti úgy a néző, mintha egy-egy dalt csak a rend kedvéért fejeznének be a színészek, utolsó lélegzetükkel még eléneklik gondjukat, bajukat.


Viszont mindezért (már ha nem negatívumként éli meg valaki) kapunk egy csodát, melyben tehetséggel megáldott színészek kiváló orgánumukkal nem csak, hogy az érdeklődést tartják fenn, hanem teszik felejthetetlenné az élményt, melyet A nyomorultak gond nélkül átad nekünk. Hugh Jackman örökös útkeresésének megéneklése, Anne Hathaway brutálisan őszinte vallomásának katarzisa, Russel Crowe öblös oroszlánbőgésre hasonlító mély hangszíne, Amanda Seyfried és Eddie Redmayne tökéletes gerlepárja, Samantha Banks fájóan kilátástalan szerelmi vágyai, a kor forradalmi fellángolásai, a nép hangja, a bordélyházak putrija, és a Thénardier-házaspár gőzös, és erkölcstelen fogadója teszi életszerűvé ezt az emelkedett, és terebélyesnek szánt cselekményt.


Mindezek fényében még felmerülhet a kérdés, hogy volt-e értelme feldolgozni újra Hugo romantikus regénykolosszusát, viszont ha minden rendező ilyen intelligensen és lelkiismeretesen nyúlna egy, már elkészített alapanyaghoz, akkor minőségi filmek között elsikkadna a sok alja, és csak kellemes újraadaptálásokkal lenne kipárnázva emlékezetünk. Azt viszont el kell ismerni, hogy nehéz szülés ez a két és fél órás utazás, brutálisan sok közeli és szuperközeli beállításával néha tolakodónak hat, és éneklési stílusával sem fog mindenki egyetérteni. Aki megérti, hogy a musicalnek mi a létjogosultsága, és sajátossága, valószínűleg nem fog tíz percenként fészkelődni székében, és átadja magát a vászonba csomagolt színpadi előadásnak. 8/10

7 komment

Címkék: musical dráma filmkritika 8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://mediaviagra.blog.hu/api/trackback/id/tr705013834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

HavasiG 2013.01.13. 08:05:00

Ez egy k*rva jó film lett volna, ha nem ilyen énekes-fos. Ha musical-t szeretnék, akkor színházba megyek, nem moziba. (Igen, szoktam oda is, ott jól működnek a színpadra szánt, oda tervezett, valóban jó énekesi képességekkel megáldott színészek által előadott, tehetséges háttértáncosokkal kísért művek.)

Nekem ezen hasalt el a Sweeney Todd is anno: imádtam a vizuális világát és minden percét, amikor NEM ÉNEKELTEK!

Valamiért nekem egy filmnél kinyírja a beleélésemet, ha énekelni kezdenek. Egyszerűen ez nem az a műfaj.

Kár érte, mert egyébként vevő vagyok a kosztümös filmekre nagyon.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2013.01.13. 13:31:39

@HavasiG: Dettó hasonlóak az érzéseim úgy a musicalekkel általában. Nálam egyedül az Evita játszik, mint ilyen nemű darab, de abban valószínűleg erősen közrejátszik a gyermekkori megtekintés, bár a zenéket azóta is imádom benne.

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2013.01.13. 16:55:52

Nálam szintén egy musical játszik, bár az szvsz agyonver mindent. Ez pedig a Hair. Kultfilm. A Sweeney Todd még nem volt rossz.

Dr.Jones · http://mediaviagra.blog.hu 2013.01.13. 19:19:50

@Swarm: Pföjj de utálom a Hairt :D

Nálam a Sweeney Todd a nembervan + a Repo - Genetikus Opera is igen jó volt.

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2013.01.13. 20:58:23

@Dr.Jones: Azt nem láttam, de a Hair akkor is kult :P

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.01.14. 10:53:33

én a chicagot szeretem. az a némbervan.

a mulen rúzstól meg rosszul vagyok.

a szvíni todd nem volt rossz, a her meg hát... a nóták jók. :)

Rozmár Úr · http://rozmarkodjunk.blog.hu/ 2013.01.15. 14:19:46

Valóban lehengerlő és hihetetlenül grandiózus alkotás. Jómagam édesapámmal tekintettem meg a filmet, mindketten a végletekig meghatódtunk, bár gyanakszom hogy Apám könnyeit a szatmárcsekei szilvapálinka mellékhatásai okozták, de azért ez is valami. Azt sem tudnám megmondani, mikor kerültünk ilyen transz állapotba egy esemény vagy film miatt, legutóbb talán akkor került sor hasonlóra, amikor Édesapám és jómagam százhalombattai kiskocsmában értesültünk Zámbó Jimmy haláláról.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
süti beállítások módosítása