Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

ez_a_blog.png 

  18_v3.png

banner_erdekesseg_tombraider.jpg

banner_sorozatkritika_truedetectives02.jpg

banner_sorozatkritika_sexanddrugsandrockandroll.jpg

banner_elmelkedes_sorozatjunkie.jpg

banner_filmkritika_madmaxfuryroad.jpg

I Saw the Devil (2010)

2012.08.26. 07:10 Gevin

I saw the devil írás1.jpgAmikor a halott menyasszony csonkolt fejére ráakadnak a vízben, majd a fokozódó, gyönyörűen tragikus zenére odagurul a vőlegény elé - ez az a pont, ahol Kim Jee-woon filmje explicit közelségbe kerül a nézővel. A bosszúmotívum egyértelmű kiindulópontja, amelyben az emocionális tartalom összekeveredik a pulzáló haraggal és a gyűlölettel. Bármennyire professzionális, amit a hátralévő, bőséges játékidőben a film nyújtani bír, ezt a pillanatot újra elérni képtelen.

Soo-hyeon (ezekkel a nevekkel továbbra is bajban vagyok) menyasszonya egy jéghideg téli estén lerobban az autójával. Bár első pillantásra úgy tűnik, hogy a férfi, aki a segítségére siet jót akar, de valójában a vérére, a halálára szomjazik. Kyung-chul egy aberrált, fiatal lányokra specializálódott sorozatgyilkos. Amikor ezen az éjszakán az említett lányt a lakásába hurcolja, hogy kínok közt végezzen vele, fogalma sincs róla, hogy mibe tenyerel bele. A vőlegény ugyanis nem elégszik meg olyan egyszerű és gyors elégtétellel, hogy pusztán megölje. Miután különböző lehetséges férfi közül végre megtalálja, félholtra veri és elrejt benne egy adóvevőt, majd szabadon engedi. Mert az őt ért veszteséget nem elég egyszer megtorolni. Újra meg újra, egyre durvább, brutálisabb módszerekkel kívánja elérni, hogy a párjától elszakító férfi megbűnhődjön. Ezerszeresen, tízezerszeresen.

A folyamatos véres kergetőzés egyre erőszakosabb, aberráltabb méreteket ölt, majd amikor a következő szörnyűség bekövetkezne, a gyászoló férfi megjelenik és elejét veszi a gyilkosságnak, újabb kínt szabadítva ezzel a sorozatgyilkosra. Kyung-chul nem is érti, hogy mi zajlik körülötte, aztán a film és a benne felbukkanó karakterek egyre nyilvánvalóbb utalásokat tesznek rá, hogy a titkos ügynök lassú, de eredményes metamorfózis során olyan elcseszett, beteges szörnyeteggé válik, mint ők maguk. Morálja szilárd, mint a szikla, de a benne dúló gyűlölet és düh felsőbb rangúvá teszi mindazt, amit művel. A kettejük közt zajló játék teremti meg voltaképp a cselekmény magját, a vadászatot űzött vad és vadásza között. Elemi, esszenciális erővel válnak ezek a dinamikus akciójelenetek egyszerre feszültté, izgalomtól dübörgővé és kegyetlenné. A mindezek alatt lezajlódó belső fejlődés azonban elvész. Hiába rombolják, vágják, tördelik egymást fizikailag darabokra, a lényeg a felszín alatt, a lelki vívódásban bújik meg, amit viszont a film egyre-másra eltakar.

I saw the devil írás2.jpgNem fejezi, nem bontja ki, sem igazán a főszereplő érzelmi viharait, sem az eltorzult szociopata tébolyultságát. Ráadásul az eleinte profiként beállított gyilkos újabb és újabb hibákat vét, amelyek konklúziójaként a néző agyában megkérdőjelezhetővé válik, hogy ezidáig miképp nem bukott le és a rendőrség miért nem gyűjtötte be mihamarabb ezt a vadállatot - ezzel egyúttal némileg elvész a karakter kiépített hitelessége. De ez a kisebbik probléma. Ugyan a cselekmény ragyogó atmoszférikus erejével és a rendre nagyszerű időérzékkel bekövetkező fordulataival mindvégig biztosít minket arról, hogy egy pillanatra se váljon érdektelenné a cselekmény, a végpontnál mégis hiányzik valami. Amikor a fináléban, a bosszú beteljesülésével a főhősben tudatosul, hogy megszűnt a hajsza, semmije sincsen, élete kiüresedett fázisa visszatér, akkor nekünk ott helyben kellene vele együtt összeroppanni. Ez az az érzelmi katarzis, amelyet végül képtelen megütni Kim Jee-woon bosszúdrámája - a Két nővér bűvös tragikusságával szemben. Mert hiába szemléljük elejétől kezdve az átalakulást, hiába örvénylünk vele végig a moralitás és ítélőképesség változékony stációin, ha egyszer nincs meg az a bivalyerős érzelmi kötelék, amely gyökeret ad mindehhez. Így az I Saw the Devil egy kiváló mestermű helyett "csak" egy, magas brutalitásfaktorú, izgalmas alkotás marad a rendező sajátos kézlenyomatával az oldalán. 7/10

5 komment

Címkék: horror ázsiai dráma filmkritika 7/10

A bejegyzés trackback címe:

https://mediaviagra.blog.hu/api/trackback/id/tr84730055

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2012.08.26. 12:02:02

Jee, újabb ázsiai film Gevintől, örülök, hogy szemezgetsz a gyöngyszemek közül. A kritikával egyetértek, nagyon kevés hiányzott neki ahhoz, hogy mestermű legyen, de még így is iszonyú erős film.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2012.08.26. 12:24:55

@Swarm: jaja, ez már amúgy is régóta tervbe volt véve, a cselekmény igencsak felcsigázó.

A Bittersweet Life-al (Keserédes élet) is elkezdtem szemezgetni, aszondják az is markáns Jee-woon film.

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2012.08.26. 12:33:25

Azt még nem láttam, de én is kinéztem már magamnak. Az elmúlt pár hétben viszont megnéztem a Halál jelét, a Bácsit és az Üldözőt. Mindhármat érdemes megnézni, mindenképp!

Maya-- 2012.08.26. 15:50:47

jo a cikk. a filmnek vannak hibai, de nekem akkor is nagyon tetszett. :)

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2012.08.26. 15:54:48

@Maya--: köszi. Nekem is marhára bejött, leginkább csak azért haragszom rá, mert a mesterműtől se lett volna messze, ha a felszín és a bosszú bőre alatt valami hatásosabb, kibontottabb érzelem rejlik.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...