Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

ez_a_blog.png 

  18_v3.png

banner_erdekesseg_tombraider.jpg

banner_sorozatkritika_truedetectives02.jpg

banner_sorozatkritika_sexanddrugsandrockandroll.jpg

banner_elmelkedes_sorozatjunkie.jpg

banner_filmkritika_madmaxfuryroad.jpg

A rettegés íze: Holtak hajnala / Dawn of the Dead (2004)

2012.02.29. 10:55 Gevin

Amikor a bevezető képsorok után, egyik napról a másikra, rohangáló holtak köszönnek saját nyelvükön "Good morningot!" (brrráágrrr) álmos-kedvű főhősnőnknek, ráadásul egyikük a tulajdon kislánya, aki félig kiszakadt, húscafatokban logó szájszerkezettel nyom reggeli puszit a mit sem sejtő apuci nyakára, a film rögtön belövi és elhelyezi magát a térképen. Realista zombifilm. Első reakciónk aztán bizonyosságot nyer, amikor terpeszkedő nagy totálok revelálják a káoszt, és folyamatosan terebélyesedő poszt-apokaliptikus világképet festenek elénk. A maréknyi túlélőcsoportok a húszabáló dögök prédáivá válnak, ezért egyetlen diktatórikus forma diktálhat csak: az ösztön. Ahogyan a házából, saját férjétől, és gyermekétől menekülni kényszerülő Sarah Polley is bármilyen eszközt, módot felhasznál a megmenekülésre. Mert a hirtelen sokk, az életfenntartó funkciókat indítja be elsődlegesen és csak aztán az emocionális érzékelést. És ez az, amit Zack Snyder első debütje, a zombiisten George A. Romero alapanyagából dolgozó remake maximálisan fenntart a játékidő utolsó percéig. Mert az ösztön az, hogy túl kell élni. Hogy hogyan az nem számít. 

Mikor Zack Snyder előtt megnyíltak Hollywood kapui és a reklámfilmek után bizonyíthatott végre nagy vásznon egy mozifilmmel, minden vizuális affinitását belemártotta a Holtak hajnalába, de a mértékarányokat, és a megfelelő visszafogottságot okosan megtartotta. Persze hipercool lassításokban tobzódó zombiaprítás, erősen szűrőzött képi világ, és a masszívan agresszív vágások a repertoár szerves részét képezik. Snyder kidomborítja,  kvázi itt fekteti le az alapokat. Márpedig az alapanyag kiválóan szolgálja ezeknek a domináns kézjegyeknek a bevetését. Tökéletes érzékkel teremti meg a pláza nyugtalanító, pengeéles, viszolygó atmoszféráját, miközben a suspense-t a tömör expozíció után maximális hangerőre csavarja, hogy a szívünk és a pulzusunk egyszerre ropjon haláltáncot a torkunkban, miközben a felszökött adrenalinszintű karakterek shotgunnal, krikettütővel és egyéb variánsaikkal igyekeznek semlegesíteni az agyhalott, rothadó hústömegeket.

A cselekmény a minimalizmus jegyében virágzik: mellőzi a nagyívű, magasröptű történetorientáltságot, a szerteágazó, több irányba mélyedő cselekményszálak hiánya viszont kifejezetten előnyére válik. A kiscsoport, amelyben az élet szemeteitől a gettószökevényeken át az ápolónőig, a társadalmi réteg megannyi változata fellelhető, tulajdonképpen a film java részében egy helyben toporog. Ez a fokozatosan összeszokó kis közösség kialakítja belső hierarchiáját, és ezáltal a karakterfejlődés olajozott működése, mindaddig tart amíg arra szükség van. És valljuk be, a B-filmekből szalajtott színészgárda (a vészhelyzet fekete dokija, a keménytökű fickók fenegyereke, a médium férje, vagy a Modern Family Phil-je, és persze Sarah Polley) első pillantásra nem túl bizalomgerjesztő, aztán mégis bombasztikus összeforrottsággal tartja egyben a mozit. És ahogy ez a néhány ember önzetlen és önző módon egyaránt hajt a túlélésre, az mindenképp izgalmas és feszült perceket képes szülni.

Ez a bekezdés SPOILER-t tartalmaz.

A szépen trendekhez igazított, vérrel bőségesen meglocsolt feldolgozás azonban nem veszti el Romero eredetijének alapvető társadalmi célzását sem, habár kissé háttérbe szorítja. Mint minden poszt-apokaliptikus, negatívan felfestett jövőben, bármilyen lények is pusztítják ki az emberiség nagy részét, a legveszélyesebb fenevad mindig maga az ember marad. Hiszen először a testvérét kereső zsaru bőrében arcoskodó Ving Rhames is magasról szarik a többiekre, mert ő csak a bátyját akarja megtalálni. Ahogy a terhes feleségét éberen őrző és ápoló Mekhi Phifer is annyira szereti a nejét, hogy a káosztól összezavarodva képtelen tőle megválni, még ha az szíve alatt saját zombicsemetéjét hordozza is. Inkább a még emberként élő társai ellen fordul, és szitává löveti az agyát. És ezen a morális szeméttelepen a szinte egyetlen erkölcsi pluszjel, Michael (Jake Weber) az, aki látja és tudja, hogy pontosan mi a racionálisan helyes döntés. Akkor is, amikor frissen kimenekített társukat akarja fejbe lőni, mert az fertőzött, és ugyanúgy akkor is, amikor a saját kezén ejtett harapást mutatja a túlélőknek.

Aztán amikor az utolsó kánonként eldördülő lövés előrevetíti az epilógust, akkor már sejted, hogy az a néhány felvétel még tartogat valami érdekeset, ami biztos, hogy vérben ázik és az arcodba köp majd.

A modernizált, trendszerű zombi- és horrorfilmek kiváló mintadarabja a Holtak hajnala, amely Danny Boyle pulzáló poszt-apokalaptikus látlelete mellett az egyik legkiválóbb mű a zsánerben. És persze remake-nek sem utolsó. 8/10

9 komment

Címkék: horror akció filmkritika 8/10 a rettegés íze horror rovat

A bejegyzés trackback címe:

https://mediaviagra.blog.hu/api/trackback/id/tr54220009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

johnnymoore 2012.03.01. 10:27:37

Szerintem is jó film ez, bár sokan nem kedvelik ilyen-olyan indokokra hivatkozva. Viszont én ennek a filmnek köszönhetem, hogy megismertem a Johnny Cash 'When The Man Comes Around' című dalának Bryan Tyler-féle feldolgozását. Szóval, örök hála neki! :) (www.dereferer.org/?http%3A%2F%2Fwww%2Eyoutube%2Ecom%2Fwatch%3Fv%3D565NZD81s%5F0)

johnnymoore 2012.03.01. 12:00:52

Hát, tudod, csak a szokásos. Például, hogy "a régi verzió jobb volt" és ilyesmik. Nem is igazán igazi indokok ezek. :) Viszont néhány ember tényleg fanyalog a Holtak hajnala feldolgozásától, mert ettől olyan menőnek érzik magukat.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2012.03.01. 12:12:48

@johnnymoore: én úgy általánosságban azt olvastam, hogy nagyjából meg vannak elégedve vele. Embere válogatja.

johnnymoore 2012.03.01. 12:24:19

Többségében szeretik az emberek, de akadnak fanyalgók is szép számmal. Viszont, ha egy film ennyire megosztó, az csak jót jelenthet a mű szempontjából. :)

FroG · http://smokingbarrels.blog.hu/ 2012.03.01. 14:46:52

@Gevin: Én meg voltam vele elégedve, viszont néhány szereplő baromira idegesített, gondolok itt pl. a kutyás kis csajra.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2012.03.01. 19:32:50

@FroG: az még tűrhető volt.

nade mivan azzal a rádióval, amit a semmiből húznak elő a játékidő felénél, hogy beszéljenek a szemben lévő fegyverboltos Andyvel? az addig hol a rákomban volt?:) én erre lennék kíváncsi.

HavasiG 2012.09.12. 00:08:08

Most találtam meg ezt a cikket: (Jó ez a cikkek alján lévő ajánlás, lassan csak bebarangolom a blog múltját. :))

Az elején a kislány nem az ápolónő lánya, hanem a szomszédék kislánya, akire vigyázni szoktak - de ez részletkérdés.

Sosem volt gondom a horrorokkal (bár a slasher-eket nem szeretem), de ez után a film után egy héttel később, éjfél magasságában, a töküres West End-ben elég fura érzés volt mászkálni, az agyam folyton azt figyelte, hogy mikor hallom meg a hörgő hangokat... Ez egyrészt mutatja a film minőségét, másrészről meg a k***a a****t a stábnak! :)

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2012.09.12. 11:21:03

@HavasiG: Ó, sorry a tévedésért, én abszolút egy vettem le, hogy az a lányuk.

Amúgy meg igen, Snyder picsajól összerakta ezt a horrort, ráadásul, úgy, hogy adaptáció.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...