Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

ez_a_blog.png 

  18_v3.png

banner_erdekesseg_tombraider.jpg

banner_sorozatkritika_truedetectives02.jpg

banner_sorozatkritika_sexanddrugsandrockandroll.jpg

banner_elmelkedes_sorozatjunkie.jpg

banner_filmkritika_madmaxfuryroad.jpg

A következő három nap / The Next Three Days (2010)

2011.03.13. 19:01 Gevin

Paul Haggis inkább forgatókönyvírással foglalatoskodott (Millió Dolláros Bébi), mint rendezéssel (Ütközések), ezúttal ismét mindkettőt magára vállalva hozott valami olyan filmet, ami az illúziókban dúskáló Hollywood környezetében is képes a teljes realitás talaján mozogni méghozzá töretlenül. Nem kerget sablonokat és a sztereotípiáktól megtartja a három lépés távolságot, emiatt képes létrehozni azt a fajta vibrálást, amiben a kitörésre vágyó érzelmek esszenciája ötvöződik. Hétköznapi félelemmel és bonyodalommal ruházza fel a karaktereit, bemutatva, hogy semmit sem olyan könnyű megszerezni vagy véghez vinni, mint ahogy a legtöbb filmben látjuk. Nem elég a puszta elkeseredettség, nem elég a tehetetlenség érzése, nem elég az érzelmi mélypont, pedig már-már azt hinnénk, de ezek együttes hatása elér egy szintre, ahol a legnagyobb őrültség szolgáltatja a megoldást.

John Brennan tanárember, családdal, nagy házzal, átlagos, semmiben sem kirívó életvitellel. Egy délelőtt, amikor rendőrök dörömbölnek az ajtójukon, majd többedmagukkal elvonszolják a feleségét gyilkosság vádjával, akkor viszont minden teljesen szürreális, rohanó pánikba csap át.

A nyitójelenetbe csöppenve szinte azonnal érzékeljük azt a diszkrét, belsőséges viszonyt, ami közte és a felesége között kialakult, és pontosan ez az, amivel a film végig megdönthetetlen pilléreken áll és az érzelmek nem siklanak át a giccs, vagy a túlzó empatikusság határán. John feleségét börtönbe zárják, aztán mikor már minden törvényes eszközt felhasznált, hogy felmentsék, - ugyanis ártatlan, félreértésből csukták le - akkor a teljes rezignáltság és kilátástalanság határán valami olyan ötlik fel benne, amit talán még ő maga sem hisz el: megpróbálja megszöktetni a feleségét.

A dramaturgia és a dráma legfőképp azért működik, mert teljesen reális, hétköznapi karakterekről van szó, amilyenek akár nap, mint nap mellettünk sétálnak el az utcán - azt leszámítva persze, hogy egyikük sem egy Russell Crowe. Éppen ezért válik óriási hatásúvá, ha egy tanár drogot vesz azon a mocskos környékén, - RZA nem tagadta meg önmagát - amit eddig talán csak filmeken látott. Vagy hazugsággal próbálja leplezni az idegességét a börtönben, amit nagyon rosszul csinál, mert egyszerűen sosem tett ilyesmit.

Crowe minden rutinjára szükség volt és lehetett tudni, hogy nem botlik el feladatteljesítés közben, hiszen erre nem egyszer bizonyítékot adott már. A pillanatok amiket átél, szinte kimásznak a képernyőből és belénk költöznek, olyannyira, hogy görcsös feszültséget és izgalmat generálnak, amelyektől csak a legutolsó képkockák láttán vagyunk képesek megszabadulni. A mellékszereplők sem hibáznak: Liam Neeson szökésszakértőként lép a vászonra, majd miután átadta tapasztalatát a fizetséget követeli, Olivia Wilde anyaként mutatkozik, kedvesen és aranyosan, a nagyapa szerepében Brian Dennehy, akihez a legjobb jelenetet lehet kötni.

Haggis rettentően éles precizitással tárja elénk a nagyszülőket, az apát, aki nem kommunikál a fiával, egy fiút, aki próbálja feldolgozni anyja elvesztését, és legfőképp egy férjet, aki a végletekig elszánt, akkor is ha remeg a keze, és akkor is, amikor gyilkolnia kell a cél érdekében. Tökéletes drámai ábrázolás, amin csak az utolsó akciójelenet, a menekülés képes csorbítani, de csak egy apró karcot ejtve az addigi profi felépítésen. Az anya elkeseredett kísérlete ugyanis engem személy szerint kissé felháborított - közben pedig fogyott az idő(!) - annak tudatában, hogy mi mindent tett érte a férje, de ennek ellenére mégsem vált idióta cselekménnyé, pusztán az érzelmek tettekben való megnyilvánulását itt nehezebb volt elfogadni.

A tényleges akciójelenetek zsigeriek, véresek és habozástól mentesek - nem Taken-szerűek, hiszen ott teljesen más volt a koncepció - de realitásukban hordozzák a profizmust. Feszes tempót diktálnak, majd amikor felcsendül Moby, a pulzusszám nagyot rugaszkodik a mutatón és minden rohan a kiszorított végletekig, katarzist szülve a végjátékra.

Amikor Russell Crowe utoljára néz farkasszemet a tükörben lévő alakkal, akivé kellett válnia ahhoz, hogy véghez vihesse mindazt, amitől elhányta magát, ott minden érzés és cselekedet súlya összpontosul. Több hasonló, földhöz ragadt, realista filmnek kellene készülnie Hollywoodban. 8/10.

9 komment

Címkék: krimi dráma filmkritika 8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://mediaviagra.blog.hu/api/trackback/id/tr652727866

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Swarm · http://filmfreakblog.blogspot.com 2011.03.13. 19:08:07

Még nm sikerült rávennem magam pedig jó ideje beszereztem már. Na nemsokára.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2011.03.13. 19:45:41

Hú, de sok az a 8 pont. Számomra a szöktetésre való készülés nagyon túl volt húzva. Kicsit unalmas film.
Azzal viszont egyetértek, hogy szokatlanul reális, ami jó.
És asszem tudom, melyik jelenetre gondolsz Brian Dennehy kapcsán ( kézfogás a fiával ? ), az nekem is nagyon tetszett.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2011.03.13. 20:09:12

@Sparrow:

Spoiler:

igen az a jelenet. De (sztm) nem volt túlhúzva, mert nem maga a szöktetés a lényeg, hanem ahogy arra felkészül és megéli az egészet, a kapcsolatai, a vívódása. Ahogy átbasszák és megverik, és mindezek ellenére sem tesz le a tervéről és törtet a célja elérése érdekében és még csak az sem hatja meg, hogy akiért az egészet csinálja, azt mondja, hogy bűnös.

Ezért a végén lévő szökés a csúcspont, amit csak az előbbiek ismeretében lehet igazán élvezni.

Dominik Blasir 2011.03.14. 01:46:42

Én is ma láttam, nekem is tetszett. Jó volt, de valahogy még sem győzött meg igazán, nekem kicsit sok volt a karakterizálós dráma a film első felében, habár kétségtelenül nagyon profi volt.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2011.03.14. 11:00:28

Szerintem amúgy Elizabeth Banks kifejezetten rosszul játszott.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2011.03.14. 12:34:50

@Sparrow: igen, ő sztem sem volt a legjobb, de nem is volt olyan jelentős a játéka.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2011.03.14. 13:33:47

@Gevin: Mikor a börtönben elsírja magát, hát az valami borzalmas...

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2011.03.14. 13:44:16

@Sparrow: borzalmas azért semmiképpen nem volt szerintem. Elizabeth Banks azért annyira nem rossz színésznő:), vannak nála sokkal semmitmondóbb színésznők, akik a nullához közelítenek az érzelmi játékukkal olykor-olykor, csak ők annyira szarok, hogy nem tudom megjegyezni a nevüket:D

Banks korrekt színésznő, de nem élvonalbeli, ennyi az egész.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2011.03.15. 21:52:13

Szerintem olyan 65 % körül van. Csöppet unalmas, a második felében még izgalmassá is válik. Az meg nem semmi, hogy Neeson parányi szerepében lejátssza Crowe-t. :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
süti beállítások módosítása