Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

ez_a_blog.png 

  18_v3.png

banner_erdekesseg_tombraider.jpg

banner_sorozatkritika_truedetectives02.jpg

banner_sorozatkritika_sexanddrugsandrockandroll.jpg

banner_elmelkedes_sorozatjunkie.jpg

banner_filmkritika_madmaxfuryroad.jpg

Az ember elmegy a háborúba és talán visszatér...

2011.01.21. 13:39 vendegblogger

Ezt a címet választottam az írásomnak miután megnéztem számos Amerika modern kori háborúival foglalkozó filmet. Elindultam a Vietnammal foglalkozó filmek (A szarvasvadász, Apokalipszis most, Mash, Acéllövedék) adta  vonalon, hogy utána egy Öbölháborús kitérőt (Sivatagi cápák, Bőrnyakúak) kanyarítva végül a még most is aktuális iraki helyzettel (Bombák földjén) zárjam az elmélkedést.

A huszadik században végérvényesen, és veszedelmesen megváltozott a hadviselés, a katonákat már gyakran több ezer mérföldre vezénylik eredeti hazájuktól, és az ölés gerjesztette kielégülésükre apellálva próbálják őket lelketlen gyilkológépként megnyerni egy olyan célhoz, amit nem értenek, és amin még gondolkodniuk sem szabadna. Miközben az országokban egyre szűnik meg a sorkatonaság, mint egy letűnt kor nyűge, ezzel is mítikus ködbe emelve azt a valóság alapú közhelyet, hogy a háború természetéről csak az tud annak érdeme szerint nyilatkozni, aki benne él. Csupán általánosságokból indulhatok ki ezért én is, amikor erről a képi ábrázoláson keresztül írni akarok.

Egyik ilyen, hogy a háború időtartalmának előrehaladtával növekszik annak értelmetlensége (ebben pedig a vietnami háború a maga örökkévalóságával nagyszerű példa). Ez köszön vissza az Apokalipszis most szürreális látomásában kiegészülve a globális világ első kételyeivel (miért pont az amerikaiak igazsága lenne a leghelyesebb), miközben zseniálisan szakítja el szereplőit a civilizációjuktól, hogy egyre mélyebbre haladva saját személyiségük bugyraiban (nem győzöm dicsérni a nagyszerű operatőri munkát, amelynek eredményekként szinte vérben úszik a folyó, amelyen a hajó utazik felfelé), hogy Willard kapitányban megfogalmazódjon az, hogy valójában a semmiért harcoltak, és látszólag két lehetőség áll előttük az utazás végén istenné válni vagy gyilkossá. Ezt az utat Kurtz ezredes végig is járja, de ő képes feloldani ezt az ellentmondást, ami miatt a vezetés őt halálra fogja ítélni.

A bomlás másik színtere maga a kis közösség, amelyen ravaszul felépít a rendező a film elején szépen adagolva hiteti el velünk, hogy a hajó személyzete több néhány parancsra összeverbuvált katonánál, hogy aztán szétrohaszthassa az egészet. Azt a kis közösséget, amelyet a háború létformájának tekinthetünk (hiszen láthatjuk a komikum eszközével élő Mash kiváló életképeiben, hogy milyen bohózattá válik a hadviselés, amennyiben a nagyközönségi hóbortjainkat átemeljük a csatatérre), és amely olyannyira idegen test az amerikai civilizációban, hogy az Acéllövedék Plye közlegénye gondolkodás nélkül végez kiképzőjével és kínzójával, Hartman őrmesterrel, majd pedig magával, ami mögött a megaláztatás és a személyiség kóros átformálódása áll, ami az értékrendvesztésen alapul. De nem festenek jobb képet azok sem, akik teljesítik a kiképzést. Egyrészt, ha nem is annyira sarkítva, mint a Mashben, de ugyanúgy a kis társadalomban a nagy közösség néhány elemét próbálják átültetni (amikor a felettesével szembe fordul), másrészt nem tudják épkézláb megfogalmazni, hogy miért is jöttek Vietnamba harcolni. Miközben az ellenséggel szemben saját maguk személyiségének markáns elkülönítésének problémájával és az alapvető erkölcsi normák szem elől tévesztésével küszködnek.

A szarvasvadász esetén ha el tudunk vonatkoztatni a propaganda üzenetétől, miszerint Amerika a három férfihez hasonlóan az ártatlanságát vesztette el a vietnami háborúban, amellyel összecseng a filmnek az a bátortalan húzása, hogy a lelki torzulást egy kézzel fogható kínzásra vezeti vissza, ezzel csökkentve a hangsúlyt a háború természetéből fakadó torzító hatásáról, mégis a már említett filmekhez méltó feldolgozása ez a film is vietnamnak. A züllött Vietnam körképe pedig tökéletes alkalmat nyújt arra, hogy egyszer és mindenkorra leszámoljunk Amerika világjobbító szerepével. Ugyanakkor a ragyogó egyéni alakításokon keresztül pedig tökéletesen tetten érhető az a megszállottság, ami már Willard kapitányt is foglyul ejtette.

Vietnamot lényegében ezek a filmek már azután ábrázolták, hogy nyilvánvalóvá vált, hogy azt a háborút elvesztette Amerika. Viszont mégis rokoníthatjuk azon a ponton a későbbi háborúkról szóló filmekkel, hogy azoknál a George W. Bush politikáját elítélő rendezők számára, pedig már az elejétől fogva világos volt, hogy azokat a háborúkat nem nyerheti meg Amerika. A Bőrnyakúak újoncai szintén egy kiképzésen vesznek részt. Itt az ellentét az elvárások,  és a valóság silánysága között vannak. Mi másért vonulna be az ember a háborúba, minthogy egy jellembeli fejlődést várna magától (a film utal is rá, hogy a háborúban képes az ember a teljes intenzitásával megélni az élet valódi boldogságát). Azonban helyette egy kisszerű történet legapróbb eleme lesz (amelytől még azt is el akarja venni a vezetés, hogy önállóan gondolkodjon), becsapva érzi magát. Így lehetséges, hogy a film, ha nem is hibátlan eszközeivel, de összekapcsolja a háborút az unalom fogalmával, és megmutatja, hogyan lehet azt megnyerni, úgy, hogy egyetlen embert sem kellett megölnie (ez már egy kínzó paradoxon, amelyet csípőből elutasít az, aki egy kicsit is mer gondolkodni a harctéren, és ez köszön vissza a torony jelenetben).

Persze akkor nincs probléma, ha eleve megkavarjuk az értékrendszert, és a háború inkább egy fergeteges buliként éljük meg, résztvevői pedig szerencse hajhászok, mint a Sivatagi Cápákban. Az egész egy bohózat, sőt ízléstelen, több részén pedig fárasztó. Egy olyan alkotás, ahol a legkönnyfacsaróbb poénok mellett megfér a közvetlen közelről történő fegyveres kivégzés bemutatása is. Azonban bár  sok elemében valóban hatásvadász alkotás, de ugyanez a hatásvadászat jellemzi Amerika külpolitikáját is, amely az eredeti cím három királyához hasonlóan egy új vallás (a nyugati kultúra) messiásának szerepében tetszelegve, igyekszik lehetőleg az olajban gazdag elnyomott országok problémáit megoldani.  Mindenre van egy tökéletes válasza, mint Archie Gatesnek, és soha nem felejti szem elől a saját érdekeit (bár ez utóbbi erkölcsi vonatkozásban  a három férfi vezérkaruk felett jár).

Majd végül a A bombák földjében azzal szembesülünk, hogy a háború valójában elvonási tünetekkel járó szenvedéllyé vált, mivel egy teljesen más életritmust követel meg. Az adrenalin függőjévé válik William James tűzszerész is, aki miközben meghozza  a csak kevésbé rossz döntést. Nagyon jó eltalálta a rendezőnő a filmet, amikor abban az egyetlen kézzel fogható változásként a szolgálatból hátra lévő idő múlását érzékelteti a nézővel. A korábbi élete pedig inkább jelenik meg egy távoli vízióként, mint a valóságban is élhető alternatívaként ezzel a világgal szemben. Az otthon lét pedig legfeljebb olyan számára, mint egy sportolónak, amikor kényszerből kispadra küldik.

A cikket írta: Borosta

13 komment

Címkék: elmélkedés háborús vendégblogger

A bejegyzés trackback címe:

https://mediaviagra.blog.hu/api/trackback/id/tr702602472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.01.21. 22:12:50

Minden oké egyébként az írással, de pár pontatlanságot hadd említsek benne. Nevezetesen azokat, hogy például az "Acéllövedékek" cím az valójában Acéllövedék csak simán, továbbá a "Szarvas vadász" is inkább csak Szarvasvadász, így egybeírva. ;)

Ja, és lenne még valami. A Bombák földjén nem Afganisztánban játszódik, hanem Irakban. ;)

Amúgy a többit elolvastam és érdekes meglátások vannak benne szerintem.

virtualisbuddha 2011.01.21. 23:39:30

(aka borosta) köszi ezt az infót, már másodszor nézem be az Acéllövedéket, a Kubric írásomnál is ugyanez volt a baj (a poén, hogy ezelőtt direkt rákerestem a gugliban is, hogy pontosan írjam be, de a rossz nagyon belém ivódott). Az afgán dologgal megleptél, mert én eddig egy évig abban a tudatban éltem, hogy az új háború is megteremtette az első komolyabb filmes ábrázolását, akkor javítom a blogomban és itt is soe kerül majd rá.

2011.01.21. 23:43:50

@virtualisbuddha: Akkor nem vetted zokon, ennek örülök. ;)

Nem is annak szántam mondjuk, csak hát ezek tényleg tévesztések voltak.

virtualisbuddha 2011.01.21. 23:51:09

jó kis időbe telt így összeszedni, a háború természetéről akartam írni, de rájöttem, hogy olyan, mint az Apokalipszis most, minél mélyebbre megy benne az ember annál nyomasztóbb a téma... szóval örülök, hogy megnéztem ezt a rengeteg filmet, de egyenlőre messze elkerülöm majd a témát, kábé ebben is olyan, mint az Apokalipszis most, mert még gimis koromban láttam, és most több napon keresztül győzködtem magam, hogy megnézzem, holott az IMBD is előkelő helyen jegyzi a filmtörténelem legjobb alkotásai között.

virtualisbuddha 2011.01.21. 23:54:19

@johnnymoore: dehogy vettem, én szerintem, ha tucatszor átolvastam volna, akkor sem tűnt volna fel, mert ha az agyam egyszer jónak könyveli el, akkor átsiklok felette úgyis olvasatnál...ezért jó, ha más is olvassa:)

2011.01.22. 00:06:38

@virtualisbuddha: Őőő, nagyon nagy kár, hogy egy ideig nem nézel katonás filmet, ugyanis a legfontosabbat még nem nézted meg, pedig megérne egy misét. Sőt! Persze, az is lehet, hogy láttad már...

Az őrület határán (The Thin Red Line)

Ha igazán meg akarod ismerni a háború lélektanát, a természet és az ember gyötrelmes és értelmetlen harcát, akkor ez a film az alfa és az ómega ezen a téren.

Nekem a kedvenc háborús témájú filmem. Persze a fentieket is szeretem, de ezt a legjobban.

virtualisbuddha 2011.01.22. 00:18:12

@johnnymoore: na lehet, hogy miattad majd kivételt teszek, bár ma este végre egy jó kis simlis film került elém, egy kis családi filmezés keretében. Ben Afleck Tolvajok városa, felhőtlen szórakozás, és ráadásul a színésznő is nagyon csinos volt, bár néha Ben elég sótlan volt mellette a romantikus jelenetekben.
visszatérve a háborús filmekre még a Született július 4-én gondolkodtam, hogy azt is előveszem.

2011.01.22. 00:25:01

Azt is nagy filmnek tartom, ráadásul Stone korai szakaszából való. (akkor még ment neki a filmkészítés)

Ja, és szeretem még a Szakaszt is. Az is fasza film.

virtualisbuddha 2011.01.22. 00:30:08

na igen az lett volna a következő, amit megemlítek. Stone-nál még a Született gyilkosokkal is adós vagyok magamnak, csak a kései művek sok kritikája miatt nehezen veszem rá magamat, hogy elkezdjem megismerni az életművét.

Dr.Jones · http://mediaviagra.blog.hu 2011.01.22. 09:48:34

Már kérdezni akartam, hogy ki írta :D De most, hogy kiderült, oda is biggyesztettem az aljára + javítottam az emlegetett hibákat.
A háborús filmeket egyébként nagyon nem szeretem - valahogy nem kötnek le -, ezek közül is egyedül a Bombák földjént láttam, de az nagyon nem jött be. Az őrület határánt viszont meg kéne már néznem, mert még régebben én is megígértem Johnny-nak :)

virtualisbuddha 2011.01.22. 09:57:01

köszi a javítást.
részben az is benne lehet, ahogy az elején írtam, hogy azért ez egy olyan világ, ami idegen nekünk, meg amitől a többség azért idegenkedik is ennek megfelelően.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
süti beállítások módosítása