Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

ez_a_blog.png 

  18_v3.png

banner_erdekesseg_tombraider.jpg

banner_sorozatkritika_truedetectives02.jpg

banner_sorozatkritika_sexanddrugsandrockandroll.jpg

banner_elmelkedes_sorozatjunkie.jpg

banner_filmkritika_madmaxfuryroad.jpg

20 dolog, amit (valószínűleg) nem tudtál a Tomb Raiderről

2015.08.20. 10:43 Dr.Jones

Lara Croft, a videojáték-történelem legkedveltebb hősnője, a virtuális világok párductestű amazonja, a játékosok poligonokból megtestesült álma közel két évtizede koptatja a túrabakancsot, miközben körmönfont rejtvények és nyaktörő kalandok sokaságán masíroz át. Cikkünkben sorra vesszük, mi minden is történt Croft kisasszonnyal ez idő alatt.

tomb_raider_1.jpg

#1 A Tomb Raider egy kis csapat nagy álma volt

A ’90-es évek technológiája már lehetővé tette a 3D-s megjelenítést, amivel éltek is a játékfejlesztők. Ekkor kezdte kiforrni magát az FPS, azaz belső nézetes lövöldözős játékok stílusa, ami forradalmasította a játékipart. Először jött, látott és győzött a Wolfenstein 3D 1992-ben, majd egy évre rá megérkezett a Doom, ami kisebb fajta csodának számított (egy 1995-ös felmérés szerint több számítógépre volt feltelepítve, mint a Windows 95), és a műfaj rövidesen annyira népszerű lett, hogy ezek klónjai árasztották el a piacot. Ezek a játékok azonban csak a térbeliség illúzióját keltették, hiszen 2D-ben rajzoltak ki 3D hatású környezetet, ráadásul a kamera is csak oldalirányú mozgást tett lehetővé, így gyakran nevezik őket ál-háromdimenziósnak vagy 2 és fél D-snek.

tomb_raider_2.jpgNeal Boyd, Jason Gosling, Gavin Rummery, Heather Gibson, Paul Douglas és Toby Gard

Egy ambiciózus, hatfős brit fejlesztőcsapat, a Core Design viszont nem elégedett meg az ál-3D-vel, és egy olyan akció-kalandjátékon kezdtek el agyalni, ahol a kamera hátulról követné a pályákon szabadon irányítható főhőst. Tulajdonképpen egy interaktív kalandfilmet szerettek volna megalkotni, valami olyat, ami eddig még nem volt. Ezzel megszületett a TPS, vagyis a külső nézetes játék gondolata.

#2 Az egész egy koppintásnak indult

Követendő példának az Indiana Jones-t tekintették, és az első tervek szerint egy keménykötésű, bajuszos kalandort helyeztek volna el egy egyiptomi piramisok és azték templomok uralta környezetben. De mint tudjuk, nem így lett.

A legenda szerint egy Toby Gard nevű grafikus fejében egy hét múlva kigyulladt egy villanykörte, ami rögtön más megvilágításba helyezte a karaktert. Az jutott eszébe, hogy a külső nézet miatt a játékos szinte végig hátulról látná a főhőst, márpedig ki a fene akarna órákon keresztül egy férfisegget bámulni? Így inkább lecserélte azt egy női seggre.

tomb_raider_3.jpgHatározottan esztétikusabb, mint egy férfisegg

Ennél valószínűbb, hogy a nemváltás sokkal inkább annak köszönhető, hogy az Indiana Jonesszal való ordító hasonlóságok miatt a Core Design-nál tartottak a Lucasfilm haragjától, és egy lehetséges pert megelőzve arra gondoltak, hogy egy női kalandort már nem igen lehetne összefüggésbe hozni Harrison Forddal. És így született meg a videojátékok történetének első női főhőse, Laura Cruz.

De ki az ördög az a Laura Cruz?!

tomb_raider_4.jpgŐ itt Laura Cruz

#3 Lara nevét egy telefonkönyvből választották

Toby Gard több tervvel is előállt a hősnőt illetően, melyek között akadt egy enyhén szociopata hajlamú, a gyilkolástól sem visszariadó, rövid hajú, katonaszerkós amazon is, akit rögtön elvetettek, mivel leginkább egy náci tisztre hasonlított. Gard végül egy copfos dél-amerikai karakter mellett döntött, akinek a Laura Cruz nevet adta. Ez az elképzelés azonban távol állt attól, amit a Core Designnál látni szerettek volna, ezért egy brit arisztokrata lányt faragtak belőle. Kérésükre Gard egy szexi, okos régészlányt tervezett, hosszú lófarokba fogott hajjal, feszülő toppal, apró forrónadrággal, túrabakanccsal és combtokba rejtett fegyverekkel.

tomb_raider_5.jpgLara Croft egy korai vázlaton

Aztán már csak egy angolosabb csengésű név kellett, tehát felcsaptak egy telefonkönyvet, és elkezdtek egy Laura Cruzhoz hasonló, de mégsem ennyire latinos hangzású név után kutakodni. Végül a Lara Croft lett a befutó.

#4 Legendás mellméretét egy véletlen balesetnek köszönheti

Itt jön képbe egy újabb legenda, ami Gardot övezi: e szerint a grafikus egyszer épp a modellezgetéssel babrált, amikor teljesen véletlenül megszaladt a keze, és 150%-ra állította Lara mellméretét, de mielőtt helyrehozhatta volna a „hibát”, a csapat többi tagja, akik szintén teljesen véletlenül észrevették mindezt, lebeszélték róla, mondván, hogy így sokkal jobban néz ki.

tomb_raider_11.jpgLegendás méretek

És hogy mennyivel jártunk jobban, mintha az első tervekhez és a férfi főhőshöz ragaszkodtak volna, azt az alábbi kép is kellően szemlélteti :D

tomb_raider_6.jpgÍme Lawrence Croft

#5 A Tomb Raider rögtön meghódította a gamervilágot

A Tomb Raider első részének munkálatait 1993-ban kezdték és az Eidos Interactive adta ki 1996 őszén. A gamertársadalom persze egyből beleszeretett a külső nézetes, eddig soha nem látott stílusba, a felfedezők-fejtörők-akció hármasa alkotta, izgalmakkal és kalandokkal teli játékmenetbe, meg persze magába a főhősbe, akivel a lányok azonosulhattak, a fiúk pedig örülhettek a virtuális gigamelleknek (még ha azok inkább piramisokra is hasonlítottak). 

tomb_raider_7.jpg

Érdekesség, hogy az első részben mindössze hat ember leli halálát Lara kalandjai során, a legyilkolandó ellenfeleket itt még sokkal inkább a játékosra támadó állatok és dinoszauruszok (!!!) jelentették. Ettől amúgy az állatvédők húzták a szájukat rendesen, de nincs hír arról, hogy komolyabb lépéseket is tettek volna a TR ellen.

tomb_raider_8.jpg

#6 Lara tervezője behisztizett és lelépett

A játék orbitális siker lett és kb. 7 millió példány talált gazdára világszerte. Toby Gard aztán valami érthetetlen okból berágott azon, hogy Lara szexszimbólummá vált, ezért a folytatásban nem kívánt részt venni, inkább elköszönt a csapattól.

tomb_raider_12.jpgPedig nem is szexi

#7 Futószalagon jöttek a jobb-rosszabb folytatások

A játék folytatása természetesen Gard nélkül sem volt kérdés, és egy évvel később, 1997 őszén már boltokban is volt a Tomb Raider II. A készítők először még a Titanicot is beépítették a programba, mint lehetséges helyszínt, ám a hajó nevét később megváltoztatták Maria Doriára. A TR2 több mint 8 millió eladott példányával a sorozat legsikeresebb része volt egészen a 2013-ban megjelent reboot trónfosztásáig.

A készítők ráálltak az évi egy Tomb Raider játék gyártására, minden év karácsonyi időszakában Larának ott kellett lennie a boltok polcain. A Core Design pedig elhalmozta a rajongókat, tavasszal rendszerint az előző részek kiegészítői, ősszel pedig az újabb epizódok landoltak a piacon.

tomb_raider_9.jpgA harmadik részben Lara még az 51-es körzetbe is ellátogatott

Így ment ez egészen 2000 őszéig, amikor is az 5. résznél járt a sorozat, és bár addig a rajongók többnyire elégedettek voltak a folytatásokkal, eljött a pillanat, amikor a Core Design csillaga leáldozott. Sikerült összehozniuk egy olyan részt, ami minden szempontból alulmúlta elődeit, és a kritikusok, valamint a rajongók szinte kivétel nélkül utálták. Ez pedig az eladásokon is meglátszott, alig 2 millió példány kelt el belőle.

#8 A hatodik rész volt a mélypont

A bukta után eljött az új generáció ideje. Az ekkorra már 35 főt számláló Core merész lépésre szánta el magát: egy teljesen megújult Tomb Raidert akartak alkotni, ami sokkal sötétebb, mint az eddigiek. Nagyjából a sorozat Birodalom visszavágjának tervezték. Még az egy éves fejlesztési limitről is lemondtak, hogy legyen elég idejük mindenre. A 2002-re tervezett megjelenés is csúszott egy évet, de az elkészült játék végül így is olyan botrányosan gagyi lett, hogy úgy tűnt, Lara végleg eltűnik a süllyesztőben. A The Angel of Darkness című hatodik rész lett a sorozat mélypontja; csak úgy hemzsegett a hibáktól, amiktől nemcsak élvezhetetlen volt, de sokszor a történetben sem lehetett továbbjutni miattuk.

tomb_raider_10.jpg

Rettentő nagy bukás lett. Akkora, hogy az Eidos elszakította a Tomb Raidert annak atyjától, a Core Designtól, és átpasszolta az amerikai Crystal Dynamics-nak.

#9 „A tékozló apa” hazatért, hogy rendet rakjon

A jogok elvétele a Core-tól csak látszólag volt szemét húzás, a valóságban mindenki jól járt. Túlzás lenne azt állítani, hogy pezsgőt bontottak, mindenesetre a Core-nál fellélegeztek, hogy 10 év után végre a Tomb Raideren kívül más játékon is dolgozhatnak. Kiderült, hogy ők eredetileg trilógiának szánták Lara kalandjait, csak a rajongók és az Eidos nyomására készítették el a többi részt, de valójában már a TR2 után sem nagyon tudták, hogy mit kezdjenek a sorozattal (egyes kritikusok szerint ott is kellett volna abbahagyni).

tomb_raider_13.jpg

A Crystal Dynamics viszont meglátta a lehetőséget a franchise feltámasztásában. Közben előkerült a Larát egykor megálmodó Toby Gard is, aki csatlakozott a fejlesztőkhöz, és belevetették magukat a munkába.

#10 Elérkezett a Tomb Raider (első) reneszánsza

A Crystal eleinte a The Angel of Darkness folytatását tervezte, ám Gardnál ez szóba se jöhetett, ő egyszerűen úgy tekintett a kiszállása óta megjelent részekre, mintha azok nem is léteznének. Onnan kívánta folytatni, ahol 10 éve abbahagyta: az első rész után. Ennek megfelelően álmodta újra a Crystallal nemcsak a játékot, hanem Lara karakterét is, aki sokkal megnyerőbb és szimpatikusabb lett.

tomb_raider_14.jpg

Maga a játék a klasszikus Tomb Raider hangulatot árasztotta, és gyönyörű grafikájával, valamint a tartalmas, izgalmas történetével, lebilincselő játékmenetével egyből belopta magát a rajongók és a kritikusok szívébe. Lara Croft visszatérése jobban nem is sikerülhetett volna.

Ennek örömére az Eidos zöld utat adott a folytatásnak, ám előtte még elkészítették a ’96-os első rész remake-jét, ami szintén pozitív fogadtatásban részesült. Ezt követően, 2009-ben a Crystal máris új TR-játékkal állt elő, ami már egy picivel vegyesebb értékeléseket kapott, de a rajongók így is szerették.

tomb_raider_15.jpg

#11 A reboot, avagy a Tomb Raider második reneszánsza

Bár az Underworld egész tűrhetően fogyott, a fejesek mégsem akartak folytatást, hanem úgy döntöttek, hogy új alapokra helyezik az egész sorozatot, azaz újraindítják azt. A rettenthetetlen, legyőzhetetlen Larából egy fiatal, kissé naiv és esetlen leányzót csináltak, aki a rajongók szeme előtt válik egyre tapasztaltabb és leleményesebb kalandorrá.

Az eredettörténet pedig nemcsak megújult főhőst, hanem gyönyörű grafikát és teljesen újragondolt játékmenetet is kapott, amiben az akciók és a fejtörők mellett már kisebb szerepjáték-elemek is helyet kaptak.

tomb_raider_24.jpegAz új Lara

A taktika bevált, a játék egyszerűen lenyűgöző lett, rövid idő alatt a sorozat legjobban fogyó darabjává avanzsált. A folytatás pedig már gőzerővel készül a Crystal műhelyében.

#12 A karakter rengeteget változott az évek során

Lara karaktere az 1996-os TR1-ben még csak 230 poligonból épült fel, míg a 2013-as reboot Larája már több mint 40.000-ből.

tomb_raider_17.jpgKattintásra megnő

#13 A Lara-modellek

A szexbálvánnyá válás elkerülhetetlen volt, főleg miután az Eidosnak szokásává vált a sorozat marketingkampányához Larának öltöztetett modelleket alkalmazni. Róluk bővebben az alábbi galériában mesélünk:

Kattints a képre a galéria megnyitásához!

Az alábbi videóban pedig Alison Carroll megmutatja, mivel is telnek egy hivatásos Lara-modell hétköznapjai:

#14 Lara még egy borzasztó videoklipben is szerepel

A játék népszerűsége az első részt követően kezdett kisebbfajta őrülethez vezetni; amire csak lehet, rányomták Lara képét, még 2 borzasztó rossz pop-zenei album is készült, a később színésznővé avanzsált Rhona Mitra prezentálásában, amiket szerencsére csak Franciaországban adtak ki. Íme a Getting Naked c. slágergyanús csoda videója:

#15 Hasonmásversenyek

További érdekesség, hogy máig világszerte rendeznek Lara Croft hasonmásversenyeket, amelynek az első hazai változatáig sem kellett soká várni. Az első magyar Lara-hasonmásversenyt 1999-ben rendezték meg, és még az RTL Klub Fókusz c. műsorába is bekerült. A versenyre 128-an jelentkeztek, és a győztesnek a megtisztelő cím mellett 100.000 Ft, valamint egy PlayStation ütötte a markát.

tomb_raider_18.jpg

#16 A képregények

Lara Croft kalandjai képregény formájában is olvashatók voltak. A füzetek a Top Cow gondozásában jelentek meg havi rendszerességgel 1999 és 2005 között. A sorozat 50 részt élt meg. Rengeteg huzavona után a jogok a Dark Horse-hoz kerültek 2013-ban, akik új sorozatot indítottak a rebootolt játék szellemiségében.

tomb_raider_19.jpg

#17 A filmek

2001-ben Lara Croft a mozikat is bevette; az Angelina Jolie főszereplésével készült film bár a kritikusokat nem igazán nyerte meg, mégis ez volt az első videojáték-adaptáció, ami nem bukott meg. 2010-ig ráadásul a legtöbb bevételt hozó játékadaptáció volt, amíg a Prince of Persia film meg nem fosztotta ettől a címtől.

Két évvel a később, nagyjából a The Angel of Darknesszel egy időben került mozikba a második rész, Az élet bölcsője. Szintén rossz kritikákat kapott, ugyanakkor azt is megjegyezték, hogy jobb lett az elsőnél.

tomb_raider_20.jpg

#18 A csillag

San Franciscóban 2005-ben létrehoztak egy hasonló sétányt a hollywoodi Hírességek Útjához, azzal a különbséggel, hogy a „Walk of Game” a videojátékok előtt kíván tisztelegni. 2006-ban Lara Croft is megkapta a maga csillagát, ami fölött büszkén pózolt az akkori Lara-modell, Karima Adebibe, ill. a Tomb Raider atyja, Toby Gard.

tomb_raider_21.jpgToby Gard és Karima Adebibe a Lara Croft-csillagnál

#19 A rekorder

Lara Croft többször szerepelt a Guinness Rekordok Könyvének játékkal foglalkozó változatában, 2010-ben Alison Carroll vehette át a díjakat.

tomb_raider_22.jpg

#20 A Lara Croft út

2010-ben utcát neveztek el Laráról az angliai Derby városában. Derby egyébként Lara szülővárosa, ugyanis a Core Design itt alakult meg 1988-ban.

tomb_raider_23.jpg

 

Ha minden jól megy, Larával legközelebb idén novemberben találkozhatunk, a kiadó ugyanis még ebben az évben szeretné a karácsonyfa alá tenni a Rise of the Tomb Raidert. A roppant színvonalas reboot után kicsit megnyugodhatunk; Croft kisasszony jó kezekben van, így már csak abban kell reménykednünk, hogy kedvenc hősnőnk még sok-sok éven át fog belerángatni minket szédítő kalandjaiba. 

tomb_raider_25.jpg

Forrás: wikipédia, uproxx.com, tombraiders.hu, ipon.hu, tombraider.wikia.com, tombraiderchronicles.com, tombraidergirls.tumblr.com, imdb.com, thefactsite.com, mentalfloss.com

Ha tetszett a bejegyzés, és szeretnéd, hogy örüljünk, akkor nyomj rá egy lájkot és kövess minket facebookon is!

13 komment

Címkék: játék érdekesség tomb raider

A bejegyzés trackback címe:

http://mediaviagra.blog.hu/api/trackback/id/tr807719596

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Köldök_szösz 2015.08.21. 10:19:49

andzselina dzsoli volt az igazi mélypont
Jó csaj de maradjon csak a miszter és miszisz szmitteknél

d.j 2015.08.21. 10:46:51

Annyira nem volt rossz brangelina a filmben. Viszont a Tomb Raider rövid és könnyű volt. Remélem a Rise egy kicsit hosszabb és nehezebb lesz, meg az újrajátszhatóságon is javíthatnának.

2015.08.21. 11:48:50

Jó cikk. Érdekes, hogy az első cosplay-es lányok közül csak Rhona Mitra futott be:
logout.hu/bejegyzes/biosphere/rhona_mitra_the_last_ship_tv_sorozat_es_mas_erdeke.html
Most is éppen forgat, a The Last Ship 3. szezonját, és még mindig eszméletlenül gyönyörű:
www.youtube.com/watch?v=JWFiGAj1SB0

Bruti · http://www.facebook.com/Brutalista 2015.08.21. 12:19:55

Lehet, hogy nagy siker volt az uccsó reboot, meg tényleg szép is volt, de most komolyan... pont azt vették el belőle, amitől A TR, TR volt. Azt, hogy meg kellett kínlódni minden egyes ugrásért, itemért és ki kellett fejlesztened egyfajta skill-t, hogy tovább juthass. De itt bekerültek ezek a "MOST NYOMD MEG A D GOMBOT BASZDMEG!" elemek, amik lebutították egy sima akciójáték szintjére. De sajnos erre halad a világ, mert a mai cickányok, ha nem kapnak 10 mp alatt sikerélményt, elmennek Angry Birds-özni.

Advanced Flight 2015.08.21. 12:34:49

@Bruti: jaja. Az első három részben még a játékot végignyomni is komoly kihívás volt, ha meg még fullsecrettel akartad csinálni, akkor ott tölthetted a nyarat a gép előtt (én meg is tettem párszor :-))

És sztem iszonyat jók voltak a Gold elnevezésű kiegészítők. Néha jobbak, mint az alapjáték...

Hosszú Haj 2015.08.21. 12:54:10

@Bruti: Pontosan, én abba is hagytam kb 10 perc játék után, mikor az első ilyen "nyomd meg a gombot" megjelent. Szánalom.

Sadist 2015.08.21. 12:56:07

A legjobb rész az Anniversary marad. Megvolt benne minden, ami az első részben jó volt (ugrálós részek, fejtörők, érdekes környezet), mellette pedig a grafika és az irányítás is 21. századi.

Sadist 2015.08.21. 12:59:29

@Advanced Flight: "ha meg még fullsecrettel akartad csinálni, akkor ott tölthetted a nyarat a gép előtt"

Főleg, hogy sokszor olyan helyen voltak a titkos tárgyak, ahova csak egyszer volt esélyed eljutni, utána nem volt backtrack lehetőség. Pl. csúsztál lefelé egy lejtőn, aminek a végén meg kellett kapaszkodni és onnan ugrani egy szemközti titkos helyre.

Sadist 2015.08.21. 13:05:51

A fenti 20 dologhoz +1:
Az első résztől kezdve volt egy corner bugnak nevezett hiba a játékban. (Aki nem ismerné, annak Google, első találat.)
Az érdekesség nem az, hogy az összes eredeti TR motort használó részben megmaradt ez a hiba, hanem, hogy a készítők már az első részben is tudtak róla és az egyik pályán beraktak egy medi packot egy olyan magas oszlop tetejére, amire csak és kizárólag ennek a bugnak a használatával lehetett feljutni.

Benedith 2015.08.21. 22:13:38

Lara két borzasztó videóklipben is szerepel :-))) Jó szórakozást kívánok. ^^ :)

www.youtube.com/watch?v=404oPn6tudE

-Britpopper- · http://focker.blog.hu 2015.11.30. 14:20:23

Szuper jó cikk lett!

Nekem az 1. részben hatalmas kedvencem volt az Elveszett Völgy ahol jött a hatalmas T-rex is. És gyermeki lelkesedéssel ültem neki 17 évesen is az Anniversary előtt. Lényegében nekem az összes Tomb Raider tetszett, csak bizonyos epizódok (3-5-6 főként) kevésbé.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...