Halálos koncert – avagy a szegény ember Fülkéje
Tom Selznick (Elijah Wood) korunk egyik legnagyobb zongoristája. Vagy korunk egyik legnagyobb balfékje? Az emberek mindenestre még nem felejtették el azt az ominózus baklövést, amikor Tom 5 évvel ezelőtti, utolsó előadásán úgy belesült halott mestere eljátszhatatlannak tartott darabjába, hogy azóta se lépett fel a nyilvánosság előtt. Most azonban készen áll, hogy visszatérjen, és újra megcsillantsa ragyogó tehetségét. A baj csak az, hogy nem a lámpaláz a legnagyobb ellensége a zsúfolásig telt színházban, hanem egy őrült gyilkos (John Cusack), aki egy sötét zugban megbújva, mesterlövészpuskája távcsövén keresztül figyeli, és azzal fenyegeti, hogy megöli őt és a feleségét, ha akár csak egyetlen hangot is téveszt…
Merész rendezői vállalkozás eredménye a Grand Piano, hiszen enyhén szólva is embert próbáló feladat szűk másfél órán keresztül fenntartani a néző figyelmét, ha a főszereplő mozgásterét egy zongoraszékre korlátozzák az írói kéz láthatatlan béklyói. Eugenio Mira éppen olyan könnyen belesülhetett volna művébe, mint hőse a legutóbbi koncertjébe, ám ahogy Tom odaül a zongora elé és leüti az első billentyűt, a film úgy szippant magába, mint a lefolyó a vizet, és egy pillanatra sem zökkenünk ki az életre-halálra szóló előadás idegtépő mámorából. A leginkább egy rossz álomra emlékeztető alaphelyzet abszurditása egyre valóságosabbá és egyre fenyegetőbbé válik, s Tom csak a leleményességében bízhat, hogy megpróbáljon észrevétlenül kommunikálni a külvilággal, mialatt az egyre fogyó hidegvérére támaszkodva koncentrál, hogy véletlenül se hibázzon.
Damien Chazelle egész ügyesen megírt forgatókönyve nem szűkölködik a feszültség pórázát egyre szorosabbra húzó trükkökben, s még ha a film utolsó harmadában hajlamos is zavaró túlzásokba esni, ill. a mellékszereplők is kissé kilógnak a történetből, kisebb-nagyobb mellényúlásait a rendezői kreativitás mellett Elijah Wood hiteles és hatásos játéka igyekszik palástolni. Az életéért zongorázó Wood kifejező mimikájától és ujjainak ideges, mégis magabiztos táncától a néző homlokán is gyöngyözni kezd a veríték, és a valós időben eljátszott komolyzenei mű köré verbuvált thriller sodrásában lélegzetvisszafojtva várjuk a koncert végkimenetelét. És bár az előadás közel sem hibátlan, még csak nem is eredeti (ld. A fülke), de idegborzolóan hatásos, és ezért mindenképpen jár a vastaps.
HIBÁTLAN ELŐADÁS
(Grand Piano, 2013)
spanyol thriller
játékidő: 90 perc
rendezte: Eugenio Mira
főszereplők: Elijah Wood, John Cusack