Manapság mindenből divat toplistát gyártani, még abból is, amiből nem lehet, ez a hóbort pedig minket se került el, így természetesen az alább elterülő, kizárólag a Viagra szerkesztőinek meglátásait tükröző lista relevanciája is igencsak megkérdőjelezhető, akár a rajta szereplő filmek, akár azok sorrendjének szempontjából. Témának nem egyebet választottunk, mint a cselekményszálak oly’ módon történő megcsavarását, ahol a film végi meglepetések audiovizuális élményeinek netovábbja már-már elemi erővel robbantja ki a katarzist, utolérhetetlen magasságokba emelve az adott művet. Más szóval, összegyűjtöttünk nektek 10 olyan film végi fordulatot, ami akkorát üt, hogy a popcornos tál adja a másikat.
A Viagra szerkesztői egy tegnap készült képen (balról-jobbra: Jones, Gevin, johnnymoore).
A spoilerezést amennyire lehet, igyekeztünk elkerülni, de azért persze mindenki csak saját felelősségére olvasgasson!
* * *
10. Legbelső félelem / Primal Fear (1996)
A film felütése egy kegyetlen gyilkossággal indul, ahol az áldozat egy közismert és igen népszerű érsek, akit brutális kegyetlenséggel gyilkolnak meg. A vádlott egy riadt, 19 éves fiú, Aaron (Edward Norton), akit menekülés közben fognak el, nem is olyan messze a tett helyszínétől. A bizonyítékok azt mondják, hogy ő volt, ám az őt védő híres ügyvéd (Richard Gere) képtelen elképzelni a fiatalról, hogy ilyet tenne. A srác annyira félénk, annyira törékeny lelkű, hogy szinte képtelen lenne bármi ilyesmire. A történet viszont ebben az esetben is megtanítja a nézőt arra, hogy attól még, hogy valaki mond valamit, az még nem biztos, hogy úgy is van. A fordulat végül akkorát üt, mint a váltóáram.(johnnymoore)
9. Pszichó / Psycho (1960)
Ha fordulatos filmekről kell beszélnünk, akkor talán az Alfred Hitchcock által rendezett Pszichó című film volt a műfaj egyik legelső darabja. A kultikus mű története elkalauzol minket Norman Bates sötét moteljébe, ahol a furcsa viselkedésű és eléggé komplexusos fickó beteges életébe kaphatunk némi bepillantást. A férfi eleinte eléggé visszahúzódónak látszik, ám természetesen azért mutat némi érdeklődést a motelben megszálló csinos nők iránt. Ha úgy tetszik, szexuálisan vonzódik hozzájuk. Nem is lenne ezzel különösebb gond, ha nem élne vele az anyja, aki keményen elnyomja őt, még annak ellenére is, hogy egy felnőtt férfiról lévén szó. Szigoráról és féltékenységéről ismert anyja egy idő után arra utasítja őt, hogy gyilkolja meg az ott megszálló hölgyeket és a maradványait dobja a tóba. A film végén persze aztán itt is kiderül, hogy valójában mi is az igazi alapja az anyjával való kapcsolatának. Higgyétek el, nem lesz happy end… (johnnymoore)
8. Isten haragja / Frailty (2001)
Bill Paxton méltatlanul elfeledett filmje két testvér történetét meséli el, akik kénytelenek voltak elszenvedni apjuk szélsőségesen vallásos nevelését, amely szigorúan megpecsételte az egész további életüket. Ám a helyzet úgy áll, hogy sajnos ez a vallásos nevelés nem kizárólag a jóra tanította Adamet és Fentont, hanem emellett a kegyetlen gyilkolásra is, amit ártatlan emberek ellen kellett végrehajtaniuk. A srácok apját komoly látomások gyötörték, amelyek arra buzdították őt, hogy „Isten kezeként” gyilkolja le a városban lakó démonokat, ezzel is megtisztítva az emberiséget a sötétségtől. Hogy voltak-e egyáltalán ilyen démonok, vagy hogy ártatlanok voltak-e azok az emberek és hogy a gyerekek 20 év elteltével hogyan élték meg ezt a rettenetes gyermekkort, arra kitűnő példa ez a kőkemény fordulattal rendelkező film. (johnnymoore)
7. Harcosok klubja / Fight Club (1999)
Chuck Palahniuk azonos című könyvéből készült, David Fincher által dirigált filmben az egyén forradalmát láthatjuk a vásznon mértani pontossággal prezentálva, ráadásul zseniális színészekkel tolmácsolva azt. A mű emellett támadást indít még a kapitalista felfogásnak, a fogyasztói társadalomnak és a globalizációnak is. Persze, itt nem kell nagy komolyságra gondolni, hiszen mindamellett hogy roppant sokat közöl a nézővel a film, emellett simán szórakoztató és mondhatni élvezetes is. Egészen az elejétől képes beszippantani a nézőt, hogy aztán fogva tartsa őt a végéig, ahol is nem csak a nyugati civilizáció dől össze kártyavárként, hanem a főhős személyisége és még minden egyéb más is, amit a néző addig gondolt a filmről. A kilencvenes évek talán legkultikusabb filmje. (johnnymoore)
6. A Sebezhetetlen / Unbreakable (2000)
Shyamalan ahogyan beírta magát az amerikai filmiparba, pont azzal a lendülettel sikerült onnan ki is húzni a nevét a jobb rendezők listájáról. De mielőtt elért karrierje mélypontjáig, gondoskodott róla, hogy maradjon belőle valami, valami, ami miatt a filmek szerelmesei sosem fogják őt - illetve műveit - elfelejteni. A Sebezhetetlen afféle kimondatlan képregényfilm, amely szuperhideg realizmusával gyönyörűen rajzolja meg a 21. századi szuperhős burokból való kifejlődését. Mindezt pedig a fináléban expresszív gyomrossal tetézi, mert ennek a monumentális jelentőségű személynek, vagyis pontosabban kialakulásának hatalmas ára van. (Gevin)
5. Mementó / Memento (2000)
Christopher Nolan ezzel a filmmel karcolta Hollywood retinájába, hogy mindig lehet kreatív, merész és új ötletek mentén filmet készíteni, sőt, olyat, amely kultikus szerepkörig verekszi majd magát a filmpalettán. A Memento inverz folyamú cselekményének a végén tulajdonképpen a főhős saját csapdájába cincálja a nézőt, de ami a legszebb, hogy még ő maga sem tud róla. Emlékek nélkül senkik vagyunk... (Gevin)
4. Oldboy (2003)
Azt hiszem, Chan-Wook Park thrillere joggal tekinthető minden idők legkomplexebb és legsajátosabb bosszúfilmjének. A művészi köntösbe bújtatott brutalitás és a megrázó fordulatok szinte szétfeszítik a valóság kereteit, egy rémálommá görbítve, ahol évtizedes sérelmekből táplálkozó indulatok szabadulnak el, visszafordíthatatlanul és végérvényesen. A tabukat nem ismerő zárás pedig gyomorba vágóan sokkoló és felejthetetlen. (Dr.Jones)
3. Hatodik érzék / The Sixth Sense (1999)
Tulajdonképpen ez a film tekinthető M. Night Shyamalan útlevelének Hollywoodba; a szemfényvesztés mestere ugyanis nem csupán egy vérfagyasztó kísértettörténetet körmölt le, hanem Bruce Willis és Haley Joel Osment félelmetesen jó alakításával egy hátborzongatóan markáns és megkapóan rideg, azóta klasszikussá érett produkciót hozott össze. A húsba maró csattanó, a végső felismerés pedig hasonló felépítésű filmek és sorozatok egész hullámát indította el. (Dr. Jones)
2. Közönséges Bűnözők / The Usual Suspects (1995)
Ami a kétezres években a Fűrész volt a filmes fordulatok szempontjából, az a kilencvenes években határozottan a Közönséges bűnözők. A sztori egy titokzatos férfi körül forog, aki kemény, sármos, okos, ügyes, félelmetes és rettenetesen veszélyes, ám ennek ellenére még senki sem látta az arcát soha. Az egykor vele együtt dolgozó bűntársai is csak találgatnak róla és elképesztően zavarosak az emlékeik még a hollétével kapcsolatosan is. A film végén persze aztán kiderül, hogy Keyser Söze tulajdonképpen közelebb van, mint gondolták… (johnnymoore)
1. Fűrész / Saw (2004)
Szinte a semmiből tűnt elő 2004-ben James Wan és Leigh Whannell jóformán egy helyszínen, sebtében leforgatott horrorfilmje, ami egészen az utolsó percekig nem tűnik többnek mindössze egy tisztességes próbálkozásnál. Ám amint felcsendülnek Charlie Clouser idegborzoló dallamai, és a kirakós utolsó darabkái is a helyükre kerülnek, a betegesen szép, eszelős dinamizmussal megkomponált, látomásszerűen lüktető csattanó egy meteorit erejével ütődik a tudatunkba, szilánkokra zúzva a zárásról kialakított minden elképzelésünket, hogy végül totálisan megsemmisülve, az adrenalintól mégis túlpörögve - valamint egy döbbenetesen nagy élménnyel gazdagodva - zuhanjunk ki a karosszékből. (Dr. Jones)
* * *
Három darab film, amiket még mindenképp megemlítenék: Trükkös fiúk, David Gale élete, Hetedik (Gevin)
Három, durván nagy csavarral operáló film, amit még feltétlenül megemlítenék: Azonosság, A remény rabjai, Donnie Darko. (Dr. Jones)
A három film, amelyeket még szerintem határozottan ide kell sorolni a következők: Más világ, A titkos ablak, Cukorfalat (johnnymoore)
* * *
A kommentelés lehetősége természetesen nyitva áll, tehát akinek véleménye, ellenvéleménye, netán megosztásra váró saját listája van, az szóljon most, vagy hallgasson mindörökre!