Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

ez_a_blog.png 

  18_v3.png

banner_erdekesseg_tombraider.jpg

banner_sorozatkritika_truedetectives02.jpg

banner_sorozatkritika_sexanddrugsandrockandroll.jpg

banner_elmelkedes_sorozatjunkie.jpg

banner_filmkritika_madmaxfuryroad.jpg

Beszélnünk kell Kevinről / We Need to Talk About Kevin (2011)

2012.04.01. 15:57 Gevin

A Beszélnünk kell Kevinről egy borzasztóan frusztráló film. Azért, mert kissé ambivalens érzéseket szül, hogy olyan gondolatok járják át az agyunk, amik morálisan nem volnának éppenséggel elfogadhatóak egy gyerekre nézve. Mert Kevinre nem lehet úgy tekinteni, hogy az embernek ne jutna eszébe valami erőszakosság vele szemben - sokszor. Mert benne születésétől kezdve ott dübörög az elemi gonosz, akinek pokoli szórakozása az, hogy a szülői feladatoktól amúgy is kissé irtózó anyjának a lehető legrosszabbat okozza. De nem tehet róla: ördögnek született.

Lynne Ramsay pszicho-thrillerjében különböző idősíkváltásokkal ismerjük meg Kevint, anyját, Eva-t (Tilda Swinton) és apját, Franklint (John C. Reilly). Az már a kezdetekben bizonyossá válik, hogy brutális tettek sorát vitte véghez a címszereplő, hiszen rengeteg véres szimbolizációt kapunk, illetve annak kétségbeejtő következményeit. Meglehetősen szolid tempóban, szerény, minimális dialógusokban bontakozik ki előttünk a történet - a film első felében összetett mondatot nem sűrűn hallunk. Ramsay rendezőnő inkább a képi, vizuálisan szuggesztív ábrázolási formával igyekszik egyre tolakodóbban belénk sulykolni, hogy itt valami hatalmas gebasz van. Az atmoszféra állandóan fenyegetést sugároz, a cselekménybe közbelépő kívülállók pedig a maguk hatásos belépőivel vezetik elő, hogy valami nagy tragédia történt, aminek főszereplője ugyan nem Eva, de mégis minden brutális, feldolgozhatatlan következményt neki kell viselnie élete végéig. Pedig ő sem úszta meg veszteségek nélkül. Sőt.

Ezért az, hogy az egész filmen átívelve kapargatja a háza faláról a vörös festéket szakadatlanul, eleinte megkapó, kifejezetten merész, de szép lassan a szimbolikus eszköztár túlmisztifikálódik. Tudjuk, hogy Kevin gonosz, hogy mindenhez köze van, hogy élvezi, amit csinál. De nem látjuk. A konkrét események, tragédiák, utalás szintűek, ami az expozícióban kifejezetten előnyös, de a játékidő előrehaladtával a benne kecsegtető potenciál elvékonyul. Amikor a thriller – sőt, az őrlő pszicho-horror lehetősége is felmerülhetne – úgy istenesen kezdene bedurvulni, vérben dagonyázva, kaotikus rémálommá vedlene anyuci pokoli csemetéje, Lynne Ramsay egyszerűen a morálhoz, a családi drámához nyúl. Ami azért csalódáskeltő, mert a karakterek, mind Tilda Swintoné, az apáé illetve a fiúké, csak épphogy felületesen karcolják a személyiségfejlődést, a motivációik, az ok-okozati összefüggések a bőr alá szántó drámához kevesek, a brutális realista erőszakkal pedig már nem hajlandóak kokettálni. Ráadásul a fináléban elmaradó katarzis hiánya, egy ügyesen becsomagolt és kivitelezett gyatra dialógusban akarna a felszínre bukni.

Ettől függetlenül a film markáns, az atmoszféra bivalyerős, és a rengeteg szimbolista beállítás variációi merészek, egyediek, és találóak. De egy igazi vérrel festett, húrokat túlfeszítő pszicho-horror helyett Kevin története máshogyan végződik.

A többnyire agyondicsért Tilda Swinton helyett én a gyerekszínészeket, illetve a tinédzser Kevint alakító Ezra Millert emelném ki, mert azokban a nézésekben minden olyan agresszivitás, megjátszás, gyarlóság, és folyamatosan termelődő elemi gonoszság felbukkan, amitől elhiszem, hogy Kevin arra született, hogy…geci legyen. 7/10

8 komment

Címkék: thriller dráma filmkritika 7/10

A bejegyzés trackback címe:

https://mediaviagra.blog.hu/api/trackback/id/tr414352093

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sparrow · http://movietank.blog.hu 2012.04.01. 18:20:13

Nem rossz film, az a baj, hogy rossz irányba vitték el a történetet. Ha a társadalmi kritikára koncentrált volna a film, és nem akarta volna ennyire felásni az emberi lelket, sokkal ütősebb alkotás lehetett volna. Persze így se rossz, a színészi játékok különösen jók.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2012.04.01. 19:42:58

@Sparrow: Szerintem mondjuk még erősebben, és mélyebben is feláshatta volna az emberi lelket, mert a motivációk helyenként hiányoztak. Az a baj, hogy nem tudta igazán eldönteni, hogy mi legyen: pszicho-thriller, vagy családi dráma, és ezért mindegyikből vannak benne vonások, de mégis egyik sem igazán.

cszn · http://cszn83.blogspot.com/ 2012.04.03. 10:41:15

Érdekes, hogy kiemeled a gyerekszínészeket és Ezra Millert. Szerintem ők a film leggyengébb pontjai. Kíváncsi voltam, hogy oldják meg a filmben a gonosz gyereket, mert sztem nyilvánvaló, hogy egy gyerek nem lehet CSAK gonosz. Hát pont úgy ahogy sejtettem, egyáltalán nem hihetően. Pedig ezen bukik az egész, mert Tilda Swinton ultrarealista alakítása mellé nem érnek fel. Ezra Miller pedig egyszerűen csak túljátssza a szerepet.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2012.04.03. 14:10:23

@cszn: igen, máshol is olvastam, hogy őket, - vagyis inkább Ezra Millert - tartják a film gyenge pontjainak, pedig szerintem kifejezetten erősek. Sőt, én Tilda Swinton játékának istenítését érzem egy kicsit túlzónak.

Pedig pont az a lényeg, hogy az a gyerek CSAK gonosz, eredendően az. Tehát nem külső behatás miatt lesz szociopata, hiszen már a kiskorától kezdve ilyen, holott az anyja ott még megfelelően, bár kissé türelmetlenül - de melyik újdonsült szülő bírja ezt jól? - bánik vele.

cszn · http://cszn83.blogspot.com/ 2012.04.03. 14:34:27

@Gevin: Nem biztos szerintem, mert nem volt mindenkivel végig gonosz. Arra utaltak benne, hogy egészen kis korától kezdve érzi, hogy az anyja nem szereti igazán és ezért volt az anyjával különösen gonosz. Az már egy másik dolog, hogy zavarodottságában eljutott odáig, hogy gyilkoljon is. Ezért van a végén a börtönben a jelenet, ahol már láthatóan elbizonytalanodott a tettét illetően.
De egyébként mindegy is. A beszélgetésünkből látszik, hogy van a filmnek hiányossága bőven. Nálam csak 6/10 lett.

Gevin · http://mediaviagra.blog.hu/ 2012.04.03. 14:43:29

@cszn: Abban igazad van, hogy nem volt mindenkivel gonosz. Viszont az apja előtt megjátszotta magát, és abból is csak az látszódott, azért teszi, hogy dühítse az anyját - ez mondjuk még frusztráltabb hatást eredményezett, bár szabályosan rossz volt nézni, de tetszett, mert elérte azt a hatást, amit akart.

Nekem pont az hiányzott belőle, hogy nem volt elmélyítve az, hogy miért nem szereti az anyját, vagy mitől érzi azt, amit. Ennek egyfajta variációja az, hogy eredendően gonosz, tehát nem azért teszi, mert érzi a szeretet hiányát, hanem mert ilyennek született. Legalábbis a felületes karakterábrázolásból erre következtetek.

"Ezért van a végén a börtönben a jelenet, ahol már láthatóan elbizonytalanodott a tettét illetően." Ez viszont érdekes gondolat, abból a szempontból, hogy, mivel az anyja nem volt vele hosszú időn keresztül, ezért elbizonytalanodott a tettét illetően. Bár számomra ez még mindig egy művészieskedő, üres befejezés, ami sokkal emelkedettebbnek és mélyebbnek akar látszani, mint, ami valójában.

cszn · http://cszn83.blogspot.com/ 2012.04.03. 14:48:48

@Gevin: "...emelkedettebbnek és mélyebbnek akar látszani, mint, ami valójában" Ez nagyon jó zárszó a témára. :)

miseryhead 2012.04.23. 15:23:16

Érdekes észrevételeket írtok, csak két gondolat: nem könnyű megítélni, milyen túljátszani egy pszichopatát. Lehet, hogy pont attól furcsa a környezete számára, hogy túljátszott reakciói, viselkedése van. Tilda Swinton viszont nekem túl sok volt, abban az értelemben, hogy fárasztóan sok képet látunk róla, mikor kétségbeesve néz, indokolatlanul feszült, még azokban a szituációkban is, mikor még nincs különösebb "baj".
A másik a befejezéssel kapcsolatos, nekem elég súlyos az a gondolat, hogy egy mészárlás után két évvel már nem biztos benne, hogy miért tette. Ettől még kiszámíthatatlanabb és szörnyűbb az egész. Valószínűleg ez volt a szándéka a készítőknek is, nekem teljesen átjött ez. Még valami, amikor a kommentelők azt írják, hogy rossz irányba vitték el a történetet, stb., nos, mihez képest? Nem kéne, hogy eleve elképzelni, miről kellett volna szólnia a filmnek, hanem csak hagyni, hogy elmondja azt, amit akart. És ezt szerintem nagyon jól tette végig.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
süti beállítások módosítása